Ofte Stillede Spørgsmål
(og fakta om elbiler)
(Sidst opdateret 08-01-2014)
(Sidst opdateret 08-01-2014)
Vi går idag rundt og bliver stillet rigtigt mange spørgsmål omkring elbiler, mange gange er det faktisk de samme spørgsmål vi får. Hvis vi bliver spurgt vil vi hellere end gerne svare, derfor vil jeg her prøve at samle nogle af de ofte stillede spørgsmål og fakta omkring elbiler, og derved prøve at svare efter bedste evne, og med referencer til de gamle indlæg, så det også gerne skulle vise at det har hold i virkeligheden.
Hvor stor er rækkevidden på en elbil?
Man kan selvfølgelig vælge at svare ud fra hvad rækkeviddemåleren siger, som i disse to eksempler, med både Citröen C-Zero og Nissan LEAF.
Man kan også vælge at regne lidt på det, som jeg har gjort i dette indlæg.
Derudover kan man også svare på spørgsmålet ved at fortælle om hvor lange ture man har kørt, rækkevidden på en elbil er jo ikke altid kun rækkevidden som ligger på batterierne. Men nærmere en forklaring på hvor besværligt det overhovedet er at køre de lange ture man skal en gang imellem.
Her har jeg så indsat et par indlæg fra nogle af de lange ture vi har været på.
Vinterperioden har selvfølgelig også en stor indvirkning på rækkevidden, se f.eks. dette indlæg.
Hvad koster det at have en elbil?
Selvom det er billigt at køre elbil, og den grønne ejerafgift er på 0 kr. så er der selvfølgelig også andre omkostninger som for eksempel til vedligehold og forsikring. Jeg har derfor lavet en opgørelse over mit forbrug i 2013 i dette indlæg.
12 måneder med egen elbil (Nissan LEAF)
Her er også to indlæg omkring stigningen i vores elforbrug:
Hvor meget stiger elregningen når man køber elbil (Nissan LEAF og Citroën C-Zero)
Hvordan så elforbruget ud i 2014 (Nissan LEAF og Citroën C-Zero)
Her er også to indlæg omkring stigningen i vores elforbrug:
Hvor meget stiger elregningen når man køber elbil (Nissan LEAF og Citroën C-Zero)
Hvordan så elforbruget ud i 2014 (Nissan LEAF og Citroën C-Zero)
Hvor hurtig kan en elbil køre?
Elbiler betragtes stadig af nogen som langsomme og kedelige. Dette hænger nok sammen med at man efter kapaciteten på batterierne, begrænser elbilernes tophastigheder så de ikke dræner kilowattene for hurtigt. Men nye personbiler der er på markedet idag, begrænses først fra 130 km/t alt efter model. Sammen med det hurtige optræk, så får man bestemt ikke en sløv og langsom bil når man køber elbil.
Det er muligt at se på de enkelte modeller og deres tophastigheder under siden
Elbil anmeldelser (Flere elbilmodeller)
Er en elbil overhovedet en rigtig bil?
Dette spørgsmål kan man jo godt svare på på flere forskellige måder, for hvad er betegnelsen af en rigtig bil egentlig? Hvis man tror en elbil ikke er en rigtig bil fordi den ikke har ligeså mange år på bagen som benzin eller diesel bil, så er dette ikke sandt, for elbilen er faktisk ligeså gammel som bilen med forbrændingsmotor. Se min fortælling af elbilens historie (1881 - i dag) her:
Man kan også se på, om det opfattes af eksperter eller andre i omkringfarten som rigtige biler. Her tænker jeg på mine to indlæg:
Elbilen er en almindelig bil (Nissan LEAF) (elbilen på tv)
Elbilen er en almindelig bil 2 (Nissan LEAF) (elbilen i offentligheden)
Ydermere kan du også læse om at elbilen faktisk kan anses for at være en mere rigtig bil end en benzin eller dieselbil, se her mit indlæg:
Elbilen er en almindelig bil 3 (Flere elbilmodeller)
Risikerer man at få stød når man kører elbil i regnvejr (Flere elbilmodeller)
Hvorfor sælges der ikke flere elbiler i Danmark end der gør?
Drypper din? (Flere elbilmodeller)
Dette spørgsmål er jo helt klart mange individuelle svar på, men jeg har alligevel lavet et lille indlæg omkring vores elforbrug for både før og efter der kom elbil til vores husstand.
Hvor meget stiger elregningen når man køber elbil (Nissan LEAF og Citroen C-Zero)
Dette er også et spørgsmål der kan besvares med ligeså mange individuelle svar, men jeg har dog alligevel lavet et indlæg omkring emnet.
Kan man risikere at få stød når man kører i regnvejr?
Det er der ingen fare for, læs for eksempel dette korte indlæg omkring elbiler der kører gennem vand:
Hvorfor sælges der ikke flere elbiler i Danmark end der gør?
Her er der et lille projekt angående samme spørgsmål:
Hvor miljøvenlig er en elbil overhovedet?
Der findes faktisk en utroligt veludført engelsk hjemmeside omkring emnet
Her er der lavet en faglig vurdering af den samlede miljøbelastning som hver enkelt bil har over hele deres levetid.
Men noget jeg ikke tror der er taget med i betragtning er hvad bilerne sviner udover produktion og emissionsgasser, det kom der et lille kort indlæg ud af her:
Hvor stiger elregningen når man køber elbil?
Dette spørgsmål er jo helt klart mange individuelle svar på, men jeg har alligevel lavet et lille indlæg omkring vores elforbrug for både før og efter der kom elbil til vores husstand.
Hvor meget stiger elregningen når man køber elbil (Nissan LEAF og Citroen C-Zero)
Hvordan er dagligdagen med en elbil?
Dette er også et spørgsmål der kan besvares med ligeså mange individuelle svar, men jeg har dog alligevel lavet et indlæg omkring emnet.
En hverdag i en elbil (Nissan LEAF og alle elbiler)
Alle anbefalinger lyder på at det kan man ikke, men ingen regel uden undtagelser, men man skal dog overholde nogle krav, så man ikke springer sikringer, eller der i yderste tilfælde opstår brand. LÆs gerne mit indlæg:
Opladning med mormorkabel kan springe sikringer (Alle elbiler)
Kan man bruge forlængerledning til en elbil?
Alle anbefalinger lyder på at det kan man ikke, men ingen regel uden undtagelser, men man skal dog overholde nogle krav, så man ikke springer sikringer, eller der i yderste tilfælde opstår brand. LÆs gerne mit indlæg:
Opladning med mormorkabel kan springe sikringer (Alle elbiler)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar