onsdag den 21. november 2012

Skagen-Retur samme dag - 570 km. med udfordringer (PRØV1ELBIL)

Ja det er godt nok lidt modstridende af hvad jeg havde skrevet om i det sidste indlæg, men nu når de snart lukker for den lette tilgang til gratis strøm på hurtig-laderne ville jeg da lige have muligheden for at presse bilen lidt, og det blev den nu også.


Jeg havde sat mig for at køre en rute på 610 km. jeg havde lavet mig et skema, med en rute med 70 km/t i gennemsnit og omkring 30 min. ladning hver sted, med start 6.30 i Hedensted og slut 20.15 i Hedensted samme dag, gennem Randers - Aalborg - Hjørring - Grenen - Hjørring - Aalborg - Skive og Herning men sådan blev det ikke.

Turen gik fint på Motorvej bag lastbiler til Randers og derefter på landevej til Aalborg med en 10 min. i overskud ved ankomst, der nåede jeg lige akkurat at sætte bilen til da der trillede en Nissan LEAF forbi mig på Tyske plader, jeg tog mig selvfølgelig tid til at gå hen til ham for at spørge om han havde kraftigt brug for optankning, for jeg behøvede ikke at bruge 30 min for at kunne køre de næste 60 km til Hjørring, men han takkede nej da han havde næsten en fuld tank, jeg kunne se på hans display at han havde 120 km tilbage ved hans kørsels-mønster, han fortalte at han kom fra Hamborg og var på vej til Norge på en ferietur. Jeg ønskede ham held og lykke og smuttede selv videre med min 80% tankfuld.

Turen til Hjørring gik raskt til med omkring 110 km/t i gennemsnit, da der jo ikke var så langt. Jeg nåede til Hjørring i god til og valgte at tanke ekstra i den overskydende tid jeg havde indhentet, så det blev til 92%, jeg tænkte det burde være godt, hvis jeg bare kører pænt til Skagen.

Opladning i Hjørring - Foto: Kasper Beck

Det gjorde jeg så, trillede afsted med omkring 70 km/t i gennemsnit på den korteste rute der var omkring 60 km (og 60 km tilbage altså 120 km i alt) og nåede til Batterivej i Skagen 10 min. senere end forventet, og ja Batterivej er den absolut nordligste vej du kan køre på med bil i Danmark, jeg valgte dog også at gå mig en tur langs stranden, nu var jeg jo også kørt den lange strækning.


Den lille ellert nåede til Batterivej, efter 5 timer og 45 minutter, og ja bilen er da nået at blive lidt beskidt på turen.


Det absolut nordligste du må køre i bil i Danmark er Batterivej 48, Skagen.

Jeg begyndte derefter min færd tilbage mod det Hjørring med omkring 70 km på displayet, da jeg var nået til Aalbæk, stod displayet på 34 km. og da havde jeg stadig 36km igen, så jeg lavede et stop ved Aalbæk Gl. Kro, dem havde jeg mailet med en uge i forvejen, for at spørge om jeg ikke kunne "nasse" lidt strøm ved dem hvis min tur var helt håbløs, så det var nok en god idé, jeg tog lidt at spise og drikke alt imens bilen ladede omkring 50 min. da jeg fik pakket mig sammen stod displayet på 41 km, det var 5 km til overs så jeg luskede videre med de omkring 60 km i timen.

Så kom problemerne, jeg kunne igen se at km på displayet faldt hurtigere end jeg kom frem ad vejen, og jeg kørte stadig så pænt som jeg absolut kunne, men med 3,5 km til Føtex Hjørring, så viste skildpadden sig, og jeg turde simpelthen ikke løbe tør allerede, så jeg svingede ind i den første rundkørsel og spurgte mig frem hos Expert, men de ville ikke hjælpe mig, de henviste bare til en Tankstation/ 7-eleven på den anden side af gaden, så der kørte jeg selvfølgelig over og beklagede mig.


De utroligt rare medarbejdere fra 7-eleven, gav mig lidt strøm til at nå det sidste stykke til Føtex, og nej TV2 Nord var der IKKE for at tale med mig. ;-)

Da det også var chefen der var på arbejde og han var fuldt forstående og behjælpelig med mit problem, han klatrede op og pillede en pap-presser og sagde det stik kunne sagtens klare de 10A jeg havde brug for, så mig glad og tilfreds ind og købe et par sodavand til turen, og vente de 30 min. på at få 6 km. på så jeg denne gang var fuldt ud sikker på at komme de sidste kilometer til Føtex, jeg fik endnu engang sagt mange tak til medarbejderne på 7-eleven, som hilste igen og sagde at jeg da gerne måtte kigge forbi en anden gang.


Kabelføringen gennem bagdøren til 7-eleven

Jeg kom nu endelig til Føtex Hjørring 2 km i overskud, jeg kunne se da laderen startede at der var omkring 10% tilbage, så jeg kunne måske godt have nået de sidste kilometer på skildpadden, men hvem tør satse? Jeg var nu allerede 1 time forsinket så jeg valgte at droppe at køre over Skive og Herning hjem. Jeg ladede til 80% og med nu rumlen i maven trillede jeg mod Aalborg, igen med 110 km/t i gennemsnit.

Det gik igen fint med opladning i Aalborg, og turen til Randers ad Landevej, jeg ladede så til 95% (50min.) i Randers, hvor jeg tidligere havde kørt hjem på, men da jeg nåede på motorvejen var der ingen lastbiler at se, og allerede da jeg nåede omkring Aarhus, og med erfaringen fra Hjørring, kunne jeg se at jeg nok ikke kunne nå hjem på en tank, så jeg svingede af ved Århus Nord og trillede mod Hurtig-laderen ved Storcenter Nord, der ladede jeg lige 11min. for at nå til de 80% igen, og kørte så turen ad landevej mod Horsens, der opdagede jeg så noget mærkeligt, jeg kunne se km visningen stadig ikke passede til min forventning, jeg tændte og slukkede derefter for varmen hvor displayet så gav mig 15 km ekstra, så det virkede som om varmen havde stået tændt uden egentlig at være det.

Jeg holdt km. konstant på 20 km i overskud hele vejen til Horsens, og fulgte endda den øvrige trafik ligeledes, så det kunne godt være varme-apparatet havde været tændt uden at være det tidligere, så resten af turen til Hedensted gik også med fint overskud.

kl. 20.40 kørte jeg endelig ind i indkørslen, med 570 km. bag mig, jeg syntes nu stadig det havde været en god tur, jeg havde jo også på forhånd forventet at den lille bil ville blive presset, og det gjorde den også, så dejligt at kunne få brugt hurtig-laderne lidt inden de får lukket for dem.


Se de originale indlæg her: Indlæg 1 Indlæg 2 Indlæg 3 Indlæg 4






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar