fredag den 31. januar 2014

12 måneder med egen elbil

Så blev det 2014, vi har nu haft vores Nissan LEAF i 12 måneder og her den første januar stod
kilometerstanden på 21.094 km, det betyder at vi fik kørt lige omkring 19.500 km i 2013, og det har ikke været skuffende.

Jo okay vi har været lidt skuffede, men det var også over at prisen blev sænket på alle LEAF i januar 2013 omkring halvanden uge efter vi købte vores bil, det var vi ikke helt tilfredse med. Men det er vi nu forlængst kommet os over, for bilen har heldigvis levet op til de fleste af vores forventninger.

Dog har der ikke været så meget opmærksomhed omkring bilen som forventet. For gennem vores periode med Citroen C-Zero i slutningen af 2012, var der nemlig meget opmærksomhed omkring os de steder vi kom forbi. Men det er der ikke noget af mere, når vi kører i vores LEAF, den skiller sig ikke nok ud i forhold til alle de andre biler på gaden, og den mindre støj, giver ikke øget opmærksomhed.

Første billede af bilen

Vi købte egentlig heller ikke bilen på grund af opmærksomheden, men noget mere hen i retning af "Be the change you wish to see in the world" princippet som jeg også har skrevet om tidligere.

Der er da også sket mange positive ting gennem det seneste års tid. Vi har f.eks. brugt vores LEAF som eneste bil i lidt over 4 måneder af det seneste års tid. Vi valgte nemlig at få vores Peugeot 206 stilstands-forsikret hos vores forsikringsselskab, da den bare stod ubrugt hen, fordi vores LEAF var og er vores primære bil.

Peugeot'en uden plader

Men da vi af nødvendighed blev nødsaget til at have to biler i vores husstand igen, fik Peugeot'en dog et nyt batteri, så den kunne klare sig igen. Men det betyder dog ikke at der er blevet kørt særligt mange kilometer i Peugeot'en siden, det er nemlig kun blevet til 1.069 km i alt siden de 147.583 km den 09-10-2012 hvor vi startede med at køre elbil første gang.

Vi har også været forbi forskellige arrangementer, for at se på hvordan interessen er for elbiler rundt omkring i landet. Her er lige et par stykker.




Elbilen er selvfølgelig også blevet luftet en del i 2013, så hurtigladerne fra Clever er da også blevet flittigt brugt, når vi skulle på langture i elbilen.





Ydermere har vi også været ude og prøve en del af de nytilkomne elbiler i Danmark, så man ligesom kan have et godt indblik i hvordan de andre elbiler arter sig. Det er da blevet til et par små anmeldelser af elbiler i årets løb, se flere af anmeldelserne her.


Resten af de mange oplevelser vi har haft med vores elbil, kan i tjekke ud til højre øverst under blog arkivet, her ligger alle indlæggende i kronologisk orden, i årstal og måned.


Økonomisk set har jeg desuden lavet en oversigt over vores omkostninger for 2013. På de følgende billeder, kan i se hvordan året er gået.


Her ses det at det årlige abonnement hos Clever er gratis, og det er det fordi vi bruger det der hedder Go, der har vi i 2012 erhvervet os et kort der dengang kostede 350,- og derved har vi efterfølgende ingen månedlig udgift. Til gengæld koster det 5,50 kr. pr. kWh, men med vores kørsel/forbrug, kan det bedst betale sig således.

Se eventuelt skal man vælge go eller go more, hvis du er i tvivl om hvad der bedst kan betale sig for dig.

Derudover har jeg lavet en vurdering af hvad det har kostet os at oplade bilen derhjemme. Her har jeg taget bilensvurdering med gennemsnittet på 0,15 kWh/km og ganget med de 19.500 kørte kilometer og trukket de forbrugte kWh fra Clever abonnementet fra. Det har jeg så ganget op med vores kWh pris på 2,20 kr.

Hvis vi kun tager kørselsudgifterne med giver det en kilometerpris på kun 30 øre for 2013 (opdateret).

Der har ligeledes været god mulighed for at lade gratis flere steder, og jeg har derfor vurderet at der minimum 25% er blevet ladet gratis ud af det samlede antal kWh. Her skal det selvfølgelig tages med i betragtning at der også er et hvis tab, under opladningen, men jeg har måske også ladet en del mere gratis, og derfor har jeg vurderet at disse forskelle udligner hinanden prismæssigt (opdateret).


Vi har også været til vores første service eftersyn i 2013, det var måske ikke så overraskende. Men det var til gengæld billigt, det kostede kun 877,38 kr. Derudover har vi investeret i lidt forskellige forlængerledninger og stik, så vi ikke kommer i knibe hvis der nu skulle være en hurtig-lader der ikke virker, og vi derfor bliver nødsaget til at finde alternative steder.


Forsikringen er en af disse poster som vi ikke fik fundet en perfekt pris på i 2013, men som vi forventer vil falde i 2014. Her ses det nemlig at flere selskaber som f.eks. Tryg har billigere forsikringer for elbiler, hos Tryg skriver de f.eks. de giver en rabat på 40 % på bilforsikringen hvis det er en elbil. Men sådanne tiltag har GF forsikring ikke endnu, så vi er ved at kigge os om efter et andet forsikringsselskab for vores elbil. Overskudsdelingen for 2013 blev på 543,- hvilket kun var omkring det halve af det forventede (opdateret).

Man skal dog huske at tage med at GF forsikring har overskudsdeling, men denne kender man ikke før den er opgjort, så derfor har jeg brugt procentsatsen for forrige år.



Som de fleste ved, så er der ingen grøn ejerafgift for elbiler.


Disse forhold taget med i betragtningen giver det en kilometerpris på 61 øre (opdateret) for 2013. Her har jeg ikke valgt at tage bilens værditab med, men den er også næsten umulig at vurdere lige nu, men det må vi jo se når der kommer flere brugte LEAF på markedet.


Vi glæder os helt klart til et år mere med oplevelser i vores elbil.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar