tirsdag den 11. november 2014

En hverdag i en elbil

Jeg har længe gået og tænkt lidt over, om jeg kunne beskrive hvordan en helt almindelig hverdag i en elbil foregår, der er jo stadig nogle der går og tror det er helt vildt besværligt.

Det er det måske også, men hvad gør man ikke for at køre grønt?




Billede: Elbilisten


Dagen starter for det meste med en 80% opladet bil i indkørslen, hvis den - som det også senere nævnes - er blevet sat til opladning når jeg kommer hjem. Det betyder samtidig at hvis jeg har samme mødetider er der ingen grund til at jeg kører tidligere hjemmefra for at tanke den op et par gange om måneden.

Samtidig er det allerede nu også ved at blive koldere i vejret, og man kan se det, ved at isen bryder frem på ruderne om morgenen. Men jeg skal heller ikke tidligere op om morgenen for at skrabe ruderne. Hvis jeg om morgenen kan se på termometret, eller bilens ruder at frosten har været forbi, så tager jeg telefonen eller computeren, 15-20 min før jeg skal køre, og tænder for bilens klimaanlæg (inde fra huset) via Nissan Carwings.


Billede: Nissanusa.com
Jeg kunne også have valgt at programmere bilen til at forvarme på et bestemt tidspunkt om morgenen, men da det ikke er helt samme tid jeg tager afsted fra morgen til morgen, ønsker jeg derfor ikke at spilde unødig energi på at klimaanlægget kører for længe.

Jeg aflevere altid datteren i vuggestuen om morgenen, men kører ikke om til vuggestuens parkeringsplads, men i stedet ned af en sidevej tæt på vores hjem, og går de 100 meter over en gangsti, dette sparer nok 500-750 meters kørsel hver dag. Disse sparede kilometer-penge vil jeg hellere bruge til noget andet, og korte gåtur giver både hygge og ro til afleveringen, så jeg for det meste får afleveret en glad pige.

Når jeg så er kommet rigtigt afsted, så sætter jeg klimaanlægget på det absolut minimum jeg har brug for, for at spare på energien. Det kommer selvfølgelig an på hvor langt jeg skal, så kan jeg jo bare skrue op hvis det er det jeg har lyst til, men der går jo lidt konkurrence i at bruge mindre energi end de andre elbilister på Nissan Carwings.

Jeg stiller grundlæggende klimaanlægget efter disse forhold, dog med lidt små justeringer:

Under 10 grader udendørs:
Indstillet til 16-18 grader, med lille smule blæs på ruden, så varmer den lidt. Men ikke mere end at jeg bare beholder overtøjet på, som jeg alligevel har tilpasset årstiden.

Mellem 10 og 22 grader udendørs:
Indstillet til 16 grader uden aircondition, så blæser den bare luft ind direkte udefra.

Over 22 grader udendørs:
Indstillet til 21 grader med aircondition, så holder den temperaturen

Jeg kører de fleste af mine hverdags-ture fra Hedensted til Kolding og retur, en strækning der ligger på omkring 45 km, pr vej. Hvilket jo med en hurtig hovedregning giver omkring 90 km om dagen. Størstedelen af disse kilometre tilbringes på motorvejen.

Motorvejen er faktisk rigtig god for elbilen, frem for hovedvejen, da man på motorvejen har mulighed for at holde en konstant hastighed. Hvorimod hovedvejen, bliver man både bremset af lys-reguleringer og sving der kræver opbremsninger. Selvom elbiler regenerere strøm når der bremses ned, så giver det stadig ikke lige så meget energi igen, som det koster at komme op i fart.

Derfor holder jeg mig til motorvejen, jeg prøver dog altid primært at finde en lastbil jeg kan cruise bagved, så jeg kan tillade mig at holde en fart på 90 km/t i stedet for 110 - 130 km/t, hvilket jo også gør at jeg sparer noget energi. Nogle tænker nok at det er stressende at køre så "langsomt" på motorvejen, men jeg syntes netop det modsatte. Når jeg vælger at holde en fast fart, så kommer jeg ikke ud i at køre harmonikakørsel, og når man netop hele tiden ønsker at køre hurtigere end den forankørende, så er det netop der man stresser. Mange gange i morgentrafikken kommer man ikke meget hurtigere frem, da trafiktætheden gør at gennemsnits farten sænkes for alle de hurtig-kørende bilister.

Billede: Elbilisten


Men hvis der ikke lige er en lastbil jeg kan "hægte sig på" så holder jeg mig primært til fartgrænserne så jeg genere de andre bilister mindst muligt, det er der også fint strøm på, til at nå til Kolding med.

Som jeg måske tidligere nævnt, så studerer jeg for øjeblikket, men der er ingen primære lademuligheder på studiet. Kolding Kommune har dog flere gratis ladeløsninger rundt omkring i byen, hvor der er indbygget 2 x 230V 16A Blå CEE, som giver mulighed for at oplade via elbilens medfølgende mormorkabel, som lader med 10A. Det betyder også, at jeg for øjeblikket har ændret mine vaner til primært at lade i Kolding, dette giver mig en fuldt opladet bil, alt imens jeg er på studiet (ca. 7-8 timer). Som derved giver mulighed for at kunne køre fra Kolding - Hedensted og retur, ganske gratis (uden at indregne forsikring og vedligehold).

Billede: Elbilisten

Jeg ved godt at der ikke kommer til at være gratis opladning på denne måde for evigt, da jeg allerede nu har set at nogle af gratis standerne er begyndt at blive skiftet ud med betalingstandere, f.eks. er Hedensted Kommunes og NRGi Horsens standerene, udskiftet til 22 kW Clever standere, hvor jeg endda har fået at vide fra Hedensted Kommune at deres nye stander ikke er offentlig - da det er til deres egne elbiler - selvom det er en offentlig parkeringsplads, men de sagde dog at det kunne komme på tale at der kunne komme en offentlig stander op et andet sted.

Men hvis/når gratis standerne måske er helt væk, så har jeg stadig muligheden for istedet at lade derhjemme og så køre turen frem og tilbage, kun på strømmen hjemmefra.

Nå, men grundet den gratis strøm betyder det også at parkeringen ikke ligger lige op og ned af studiet, så det giver da også en gåtur på omkring 1000 meter pr. vej. Det kan godt lyde af langt, for dem der er vandt til at parkere lige ved døren. Men for mig, gør det lige at jeg får rørt mig lidt, ud af den i forvejen meget stillesiddende hverdag jeg har, og til gengæld for en besparelse på omkring 35-40 kr. om dagen.

Det med at parkeringen er "langt væk" er dog ikke det eneste problem der kan være ved at parkere på gratis pladserne. Jeg har nu flere gange oplevet at der er benzinbiler der parkerer på elbilpladserne, og har af samme grund talt med Kolding Kommune omkring dette problem, og de har selvfølgelig fuld forståelse for at dette helst ikke skal forekomme, og efter deres regelsæt, så får benzinbiler bøder for at parkere på parkeringspladser forbeholdt elbiler.

Billede: Elbilisten


Hvis der skulle være nogen der er i tvivl så er det sådan her, at "forbeholdt elbiler"-skiltet ser ud i Kolding.

Billede: Elbilisten

Tiden der bliver brugt på parkering er oftest nok til at bilen er fuldt opladt inden jeg kører hjemad, så turen ud ad byen bliver tit brugt til give de andre baghjul igennem krydsene, og når jeg når ud til motorvejen, så ligger jeg mig igen bagved den første og bedste lastbil.

Når jeg når Hedensted, kører jeg bilen hjem og de dage jeg har vurderet det er nødvendigt bliver den sat til, jeg har dog indstillet timeren i bilen til at den kun lader mellem 23.00 og 16.00. Det betyder at den først går i gang med at lade når vi går i seng, samtidig med at den ikke vil kunne overbelaste forbruget hjemme alt imens vi laver aftensmad, den kan også sagtens nå både 80% og 100% opladning til næste dag alligevel, hvis det bliver nødvendigt. Overstyring af de for-programmerede 80% opladning sker nemt med et enkelt tryk inde i bilen, så der er ikke noget med alle mulige programmeringer eller lignende.

Billede: Elbilisten

Jeg går derefter ned og henter vores datter i vuggestuen, både for at spare energien til næste kørsel i bilen, men også for igen at få de 2 x 500 m i benene som jeg jo sikkert nok også har brug for. Det giver samtidig en lille hyggelig tur hjem med datteren hvor der også er tid og ro til at snakke og endda synge lidt.

Selv med dette lange indlæg og de mange tanker, så føler jeg ikke at købet af elbil har givet mig ekstra problemer i hverdagen, de største problemer vi er ude i, er godt nok de benzinbilister der parkerer på "vores" pladser, det giver i flere tilfælde unødvendig forbrug af tid på at lede efter andre parkeringsmuligheder. Men det betyder dog ikke at jeg på noget tidspunkt har fortrudt vores køb. Vi er stadig utroligt glade for den støjsvage og stressfri kørsel.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar