Elbilens Historie 2000-2010

Elbilens Historie 2000-2010
(Sidst opdateret 22-02-2015)

Tilbage til elbilens historie 1990-2000

2005 - Wrightspeed X1
Link: wrightspeed.com
I 2005 byggede Ian Wright verdens hurtigste bil der også var lovlig at køre på offentlig vej. I 2006 blev den testet til at kunne køre 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 2,9 sek. X1 var med til at bevise at elbiler kan levere ekstrem ydeevne, uden at gå på kompromis med effektivitet. Se en video med X1 her.




2005 - Commuter Cars Tango
Link: commutercars.com
Commuter Cars leverede sin første bil til George Clooney i 2005, men har på grund af produktions problemer dog kun leveret omkring 20 stk. frem til 2014. Denne smalle, men alligevel høje bil, kunne yde op mod 600 kW (816 hk), og alt efter valgt batteri, havde den en rækkevidde på op til 320 km. Se en video af Commuter Cars Tango her.




2007 - Better Place
Foto: betterplace.com
Shai Agassi grundlagde dette år firmaet Better Place, med en vision om at kunne levere batteri-skiftestationer og lademuligheder til hele verden. I 2010 havde firmaet skrabet omkring 4 milliarder kroner sammen til projektet. I 2012 begyndte batteriskifte stationerne i Danmark og Israel, som testlande, for alvor at skyde frem, og man kan nu køre landet rundt uden længere ventetid. Men dette eventyr fik ikke lov at brede sig yderligere, i 2013 stod Better Place nemlig overfor en konkurs, alle aktiviterne lukkede. E.on Danmark har dog sidenhen opkøbt de landsdækkende ladestandere af konkursboet, men størstedelen af batteriskiftestationerne står stadig ubrugte hen.






2008 - Tesla Roadster
Foto: teslamotors.com
Den første Tesla Roadster ruller ud af Tesla Motors fabrik i Californien, dette er nok den første seriøse serieproducerede elbil siden EV1, den har en rækkevidde på over 300 km ved pæn kørsel, og har en tophastighed på 200 km/t, det er en elbil der trækker opmærksomhed til sig. Men med en pris på lige under 1 million danske kroner, blev den ikke ligefrem hver mands eje.




2008 - Riinspeed sQuba
Foto:  www.rinspeed.eu
Samme år blev der på Geneva Motor Show i 2008 fremvist verdens første bil der både kunne køre på land og samtidig bruges som almindelig eller undervandsbåd. Bilen som blev produceret af Rinspeed fra Schweiz, blev lavet som elbil, da det var den nemmeste måde at kunne vandtætne hele systemet. Den er dog kun produceret som konceptbil, og har sidenhen ikke fået en endelig produktions dato. Se eventuelt en video af sQuba her.




2008 - Mini E
Link: press.bmwgroup Foto: www.bmw-i.de
BMW præsenterede også for første gang Mini E i 2008, og her gav de nu mulighed for at prøvekøre deres nye elbil gennem privat-leasing. Leasing perioderne var begrænsede, da BMW selv kun kaldte bilerne for koncept-biler, men der var stadig omkring 600 testbiler ude at køre, og det var det største elbilprojekt af sin slags på dette tidspunkt. Men samtidig var der også tale om en gennemført elbil, med en motor på 150 kW (204 hk), som fik bilen fra 0-100 km/t på 8,5 sek. samtidig kunne den også komme op på en tophastighed på over 150 km/t. Lithium-ion batteriet havde med sine 260 kg, en kapacitet på 35 kWh, som derved gav en rækkevidde op mod 250 km.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar