Elbilens Historie 1990-2000

Elbilens Historie før 1990-2000

(Sidst opdateret 22-02-2015)

Tilbage til elbilens historie 1980-1990

1991 - Kewet El-Jet
Foto: a-c-d.dk
De første fabriksproducerede danske Kewet El-Jet kører ud af fabrikken i Hadsund dette år. Knud Erik Westergaard er hovedmanden bag, med store visioner, om 35.000 biler årligt inden 1998, men der bliver kun solgt omkring 1000 eksemplarer inden rettighederne blev solgt til Elbil Norge. Der blev også produceret 12 styk. Kewet CitiVan, som er en lille varevogn bygget på El-Jet. Se eventuelt her en køretur med Andreas Grønbjerg.




1991 - BMW E1
Link: press.bmwgroup
Samme år debuterede BMW E1 på Frankfurt Motor Show, en elbil bygget op af aluminium og genbrugsplastik, hvilket gjorde den let med et stadig stærkt karosseri. Motoren som var placeret bagerst ydede 32 kW (44 hk), hvilket gav den mulighed for en tophastighed på 120 km/t. Batteriet der var placeret under bagsæderne, vejede 200 kg, og havde en kapacitet på 19,2 kWh, og gav den rækkevidde på 150 km på en fuld opladning. En anden og mere avanceret udgave af E1 havde sin debut i 1993 på Frankfurt Motor Show, her havde den fået de nyere ZEBRA batterier der gav den en smule forbedret ydeevne og rækkevidde.





1992 - BMW 325 electric
Foto: media.caranddriver.com
Efter BMW E1, blev med udgangspunkt i BMW 3 serien bygget 25 elbiler, med henblik på at de gennem tests, skulle bringe de elektriske drivlinjer op til produktions standard. Disse biler blev derfor produceret med forskellige motorer (32-45 kW) og batterier (21,7-29 kWh), som også blev udskiftet når de gav problemer. Rækkevidden på disse biler lå mellem 120 og 150 km.




1993 - Bob Schneeveis Snow White
Foto: thunderstruck-ev.com - Link:web.stanford.edu
I 1993 kørte Bob Schneeveis' Snow White over 160 km/t, men kom alligevel kun på andenpladsen.



1995 - Renaissance Cars Tropica Roadster
Link: nogas.org
Tropica Roadster kom i januar 95 i handlen, og blev annonceret som elbilen der var til at købe for penge, og stadig med en rækkevidde på op mod 160 km. Motoren var på 49 hk (36 kW), og den havde derfor kun en tophastighed på 96,5 km/t.




1996 - GM EV1
Foto: hybridabc.com
Nok en af de mest omtalte biler i nyere tid er General Motors EV1, den blev bygget grundet strenge krav i Californien, bilen blev produceret i lidt over 1.100 eksemplarer og generation to fra 1999 havde en rækkevidde på op mod 250 km. De blev dog kun leaset ud til folk, og da Californien trak deres krav tilbage, blev næsten alle EV1 destruerede. Se f.eks. filmen "Who Killed the Elec-tric Car" ell. reklamen fra 1996.



1997 - AC Propulsion tZero
Link: elektromobily.org
AC Propulsions tZero blev første gang introduceret januar 1997 til Los Angeles Auto Show. Motoren havde en ydelse på 177 kW (241 hk), og den kunne køre fra 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 4,9 sek. Rækkevidde var på 160 km, som kom fra batteriets omkring 14,8 kWh (336V*40Ah). Se en video med tZero her.



1997 - Toyota Prius
Foto: toyota.com
Samme år kom Toyota Prius som den første masseproducerede el-hybridbil, på markedet i Japan og fra omkring år 2000 kunne den også købes i resten af verden, den er blevet videreudviklet noget siden, og idag har bilen rundet et salg på over 3 millioner eksemplarer på verdensplan. Se lidt om Prius' historie her.




1999 - Chrysler EPIC Minivan
Foto: Chrysler
Allerede i 1999 lavede Chrysler det de kaldte "verdens eneste 5 personers minivan i produktion", dog producerede de dog kun et par hundrede til "field test", hvorefter produktionen stoppede. Billedet er taget fra en bruger guide video, som også kan ses her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar