Elbilens Historie før 1900

Elbilens Historie før 1900
(Sidst opdateret 22-02-2015)



1881 - Trouvé
Foto: Unknown
Her kunne man se den franske elektronik-ingeniør Gustave Trouvé (1839-1902) kørende på sin elektriske trehjulede cykel , som var en ombygget version af en cykel af navnet Coventry, på-monteret åbne kar med syre, hvori man så nedsænkede blyplader, hvorved han kunne øge farten.





1881-1882 - Ayrton & Perry
Foto: Unknown
Den engelske fysiker og elektronikingeniør William Edward Ayrton (1847-1908) og den irske matematiker og ingeniør John Perry (1850-1920) lavede også en trehjulet cykel om til et el-køretøj i 1881, det var desuden monteret med elektriske lygter så de kunne teste den om natten, så den ikke tiltrak for meget opmærksomhed Den havde en rækkevidde på omkring 40 kilometer, og som man kan se er det styrende hjul bagpå køretøjet, så den kunne godt være "livlig" i styringen, men det var ikke noget problem da tophastigheden lå omkring 18 kilometer i timen.





1887 - Volk & Immisch

Foto: Unknown
I dette år konstruerede den britiske elektronik- ingeniør Magnus Volk (1851-1937) sammen med den tyske elektronikingeniør Karl Moritz Immisch (1838-1903) en trehjulet elbil, som efter megen omtale blev bestilt i to eksemplarer af den daværende Tyrkiske sultan.






1888 - Flocken
Foto: Unknown
Den tyske opfinder Andreas Flocken (1845-1913) anses for at have produceret verdens første firehjulede elbil, som kunne bruges af byboerne. Her ses der en rekonstruktion af bilen, som dengang var bygget over en hestevogn.





1890 - Morrison Sturgis Electric
Foto: Unknown
Her byggede den skotske kemiingeniør William Morrison, det som man mener at være den første kommercielt succesfulde og praktisk anvendelige elbil, den blev bygget i USA, og var en syvpersoners vogn, med en rækkevidde på op mod 80 kilometer.





1894 - Electrobat
Foto: Unknown
Ingeniøren Henry G. Morris og kemikeren Pedro G. Salom byggede en elbil sammen, den blev senere døbt Electrobat, den var i første omgang meget tung, men efter en videreudvikling af elbilen startede de i 1896 virksomhed op sammen og byggede i de efterfølgende år flere eksemplarer som havde en rækkevidde på op omkring 40 kilometer og kunne køre lidt over 30 km/t. De blev så populære at de blev brugt til taxikørsel som konkurrenter til hestevognene.






1897 - The Electric Vehicle Company
Foto: Unknown
Morris og Salom solgte i 1897 deres taxi'er til Isaac L. Rice (1850-1915) som så startede firmaet The Electric Vehicle Company, som senere blev overtaget af William C. Whitney og Peter Arrell Brown Widener, firmaet nåede at producere omkring 2,000 elektriske køretøjer, bygget over Electrobat, hvor de fleste blev brugt som Taxi'er i flere storbyer.





1899 - La Jamais Contente
Foto: Unknown
Den belgiske racerkører Camille Jenatzy (1868-1913), slog i 1899 i maskinen La Jamais Contente, rekorden for den hurtigste bil, og første bil til at nå over 100 kilometer i timen, med hastigheden 105,88 km/t. Den havde 2 stk. 25 kW motorer med en ydelse omkring 68 hestekræfter.





1900
Foto: Unknown
Den elektriske bil er nu ved at begynde sin første storhedstid, i USA er det nu 28 procent af alle producerede biler der er elbiler, allerede nu er der flere steder i storbyerne installeret batteriskiftestationer, hvor taxierne kan få skiftet deres batterier til friske, uden længere ophold.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar