Elbilens Historie 1950-1980

Elbilens Historie 1950-1980

(Sidst opdateret 22-02-2015)

Tilbage til elbilens historie 1920-1950

1952 - ME model EL 2500 E
Link: siegburg.de
Denne tyske postbil fra Maschinenfabrik Esslingen, er produceret fra 1952 og frem, den havde en motor på 12,5 kW (17 hk), og kunne køre omkring 28 km/t.




1953

Foto: Unknown
I dette år købte det tyske postvæsen flere elektriske postbiler til deres vognpark, de var konstrueret så man kun kunne stige ind fra højre, så man ikke blev kørt ned under udbringning, de brugte dem til at bringe pakker ud frem til slutningen af 60'erne.





1959 - Henney Kilowatt
Foto: electricandhybridcars.com
Efter en længere periode med dårlige sagstal for elbiler blev Henney Kilowatt produceret, selvom de producerede omkring 100, blev den kun solgt 47 eksemplarer, men alligevel kaldt den første serieproducerede elbil, efter 20'ernes nedgang. versionen fra 1960 havde en topfart på omkring 100 km/t og en rækkevidde på omkring 100 km.



1969 - BMW 1602 Electric
Link: press.bmwgroup.com
I 1969 begyndte BMW, med basis i BMW 02 serien, en række undersøgelser der skulle vise om elbiler kunne være egnede til praktisk kørsel. BMW indsatte 1602 Electric i de Olympiske Lege i München i 1972, og skulle anvendes som støttekøretøjer ved marathon og andre opgaver. Disse biler var drevet af en elektrisk motor på 32 kW (44 hk), der kunne føre bilen fra 0-50 km/t på 8 sek., med en tophastighed på 100 km/t. Elbilen var opbygget af 12 bly-syre start batterier, der tilsammen havde en kapacitet på 12,6 kWh, hvilke vejede 350 kg. Det gav den en rækkevidde på omkring 30 km, ved by kørsel.




1971 - Elbil på månen
Foto: Nasa
Gennem de sidste tre apollo missioner (15,16 og 17) i årene 1971 og 1972, blev de første bemandede biler sendt til månen, og det var elbiler da de netop kan fungere uden ilt, de havde motorer påmonterede i hver hjul, og var udstyret med IKKE genopladelige batterier. se en kort video her.




1976 - BMW LS Electric
Link: press.bmwgroup.com Foto: jalopnik.com
I 1976 opstartede BMW for test af en ombygget LS, som havde fået en 17 kW (23 hk) elmotor, som gav bilen en acceleration på 0-50km/t på 11,4 sek. og en tophastighed på 65 km/t. Batterierne var også af typen bly-syre, men med centraliseret vandpåfyldning og afgasning. Kapaciteten på 10,6 kWh var kun lige nok til at give en rækkevidde på omkring 30 km.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar