Elbilens Historie 1900-1920

Elbilens Historie 1900-1920
(Sidst opdateret 22-02-2015)


1901 - Riker Torpedo
Foto: Unknown
Bilen Riker Torpedo, blev bygget af Andrew Lawrence Riker (1868-1930), den blev bygget med det formål at skulle være den hurtigste elektriske bil, under sine forsøg blev den registreret til 92 km i timen. Den var mere eller mindre kun bygget af motor, ramme, styretøj og hjul.





1902 - Studebaker Omnibus
Foto: Unknown
I dette år kom Studebaker Omnibus, som blev bygget af Studebaker Electric, Batterier og elmotor blev valgt til fremdrift, fordi de var uafhængige af benzin-stationer, de var rene, og fungerede godt i byerne.






1903 - Studebaker Stanhope
Foto: Unknown
Studebaker blev produceret i mange forskellige modeller Thomas Edison købte også en, her ses han i en Studebaker Stanhope sammen med sin søn.






1903 - Krieger Company of Electric Vehicles
Foto: Unknown
Samme år byggede Krieger Company of Electric Vehicles eftersigende verdens første hybridbiler. De var også de første der byggede elbiler med regenerative bremser, de havde tilmed servostyring selvom det var ganske nyt.






1906 - Babcock Electric
Foto: Unknown

Babcock Electric var den første produktionsbil, der kørte en distance på over 160 kilometer. Den blev ført af F.A. Babcock Jr. mellem Jersey City og Philadelphia.


Baker solgte samme år 800 elbiler og var nu det største elbilfirma i verden.






1907 - Detroit Electric
Foto: George Eastman House/Getty
Andersen Electric Car Company begyndte at bygge elbiler i dette år, de byggede elbilen Detroit Electric, som havde en tophastighed på 32 km/t. Detroit Electric blev en af de mest populære elbiler gennem tiden.Thomas Edison ejede også en af disse modeller.






1908 - Samlebåndsproduktion
Foto: Unknown
Ford begyndte nu at masseproducere sin Model T på samlebånd, dette var nok starten på elbilens nedtur. Ford T blev produceret i sort og kun sort da man så kunne spytte flere biler ud om dagen, og grundet man ikke udviklede bilen, stoppede man produktionen i 1927, men da havde man også produceret 15.000.000 eksemplarer af den populære model.





1911 - Detroit Electric
Foto: Unknown
Nu begyndte man, for 600 dollars merpris, at føre Detroit Electric i en version med Edisons batterier, hvor den nu kunne nå omkring 130 km på en opladning. Under en test fik de den dog helt op på 340,1 km. På dette tidspunkt solgte de over 1000 Detroit Electric om året, produktionen og salget fortsatte helt indtil 1939, hvor der igennem tiden var produceret op omkring 13.000 eksemplarer.






1912 - Den elektriske startmotor
Foto: www.mlive.com
Charles Kettering og Henry Leland opfandt i 1912 startmotoren, som mere eller mindre revolutionerede bilen, det gjorde også at nogle af de fordele elbilen havde forsvandt. Nu kunne også kvinderne køre benzinbil uden at skulle passe på brækkede arme eller hænder. Det blev nu for alvor hårdt for elbilen, da benzinbilen nu både havde bedre tophastigheder og rækkevidder.






1915 - Milburn Electric
Foto: libraryexhibits.utad.utoledo.edu
Milburn Electric solgte frem til 1923 over 4000 elbiler. Fra 1917 solgte de dog også nogle af bilerne uden batteri, så man kunne få alt service gennem ét abonnement. Ligesom Better Place nu tilbyder idag. og som man kan se på billedet blev elbilerne stadig markedført som bilen til kvinder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar