tirsdag den 5. maj 2015

Skal vi vælge en benzinbil?

I som ellers har fulgt mig her på bloggen i et godt stykke tid ved jo godt at vi kører elbil i vores familie, og at jeg tidligere har skrevet et indlæg om hvor forfærdeligt det er. Så efter at jeg havde hørt så meget godt omkring benzinbiler - samt med meget stor inspiration fra Tibor Blomhäll og hans prøvekørsel - bestemte jeg mig for her i weekenden at prøvekøre en benzinbil sammen med min kone. En benzinbil er efter sigende en bil der kombinerer lang rækkevidde og ultra hurtig opladning med en billig pris. En sand vinder på papiret - men hvordan er benzinbiler så i virkeligheden? Man kan desværre ikke købe bilen på nettet som med så mange andre produkter. Så vi var istedet nødsaget til at køre ud og kigge på benzinbilen på et værksted der importerer bilerne. Det kan godt være det lyder lidt sjovt at købe en bil på denne måde, for vi vil jo gerne have at vores værksted er uafhængigt og samtidig ønsker vi også at besøge det så sjælendt som muligt. Men man er åbenbart tvunget til at købe gennem disse mellemhandlere.



Foto: Ods-bilcenter.dk (hvilket ikke var forhandleren som vi var forbi)

Der findes rigtigt mange forhandlere at vælge imellem, men vi tog bare hen til den nærmeste. Hvor sælgeren i forretningen var meget målrettet og prøvede nærmest tvingende at overbevise os om at købe en af hans benzinbiler, hans viste os primært hvordan bilernes udseende var, samt hvor langt de kunne køre på literen - ja det er rigtigt, det beregnes i liter, for benzin er en væske sådan ligesom bioethanol eller lignende. Den bil der passede i størrelsen til vores familie kunne køre helt op til 17,2 km/l hvilket jo allerede lød yderst positivt, da vores egen jo ikke kører meget mere end 7 km/kWh, så det må jo være en opgradering?

Vi skulle derfor helt klart have os en prøvetur, vi kunne jo også kun rigtigt vurderer bilen udfra de følelser man får når man sidder i bilen, og eventuelt samtidig kører en lille tur. Vi satte os ind i bilen og den lignede jo næsten vores egen bil, i bunden var der dog tre pedaler at betjene istedet for to, men det skulle jeg vel nok hurtigt få lært. For at starte bilen skulle jeg her holde den nye pedal nede før jeg startede, hvor det i vores egen er bremsen der skal holdes nede. Dernæst trykker man bare på startknappen og så er man igang, præcist ligesom vi plejer. Bilens motor gav dog en hosten fra sig da jeg satte igang, eller det lød ihvertfald derhen af. Vi kunne stadig klart høre motorens rumlen, samt en svag raslen fra det nu vibrerende karosseri, selv da vi var klar til at køre. Det var som om noget var gået i stykker, men bilen var jo helt ny, sælgeren forsikrede os dog om at alt var som det skulle være. Vi regnede ellers med at vi ville ud og nyde vores første prøvetur med ro i sindet, men vi tændte istedet for radioen for at overdøve støjen en smule.

Foto: Bilmagasinet.dk 

Men vi har jo også hørt om at det kan være farligt i trafikken hvis fodgængere og cyklister ikke kan høre når vi kommer kørende, så det er nok bare en ekstra lyd producenten har tilført for sikkerhedens skyld, altså ligesom i nogle elbiler, så der ikke sker ulykker. Men hvorfor så ikke bare lade lyden være udenfor kabinen? Men sælgeren fortalte at det var motorens egen lyd, men at bilen rent faktisk har en elektrisk motor, og et tilhørende mikroskopisk lille batteri - så kan det være den slår over på det når vi så kører? - men det er kun til at starte benzinmotoren op med, det er ikke muligt at bruge den til fremdrift. Det betyder altså at bilen ikke engang kan starte uden strøm, hvorfor så ikke bare køre på strøm på hele turen? Vi har jo kendt til elbiler siden starten af 1900 tallet. Nå men benzinmotorer er vel også en ny teknologi, så når de bliver udviklet lidt mere, bliver de vel nok uafhængige af elmotorer og batterier?

Benzinmotoren bruger også en tilhørende tank med benzin, hvilket er den væske, der driver bilen fremad, ved at motoren sætter ild til de små dråber. Det er åbenbart de små eksplosioner man kan høre og føle når bilen er igang. En benzinmotor er faktisk også opbygget af over hundredevis af bevægelige dele, som tilmed kun har en tolerance på små hundrededele af en millimeter for at kunne fungere. Det er nok derfor det er et værksted der sælger bilerne. De håber nok på at der er noget i bilen der bryder sammen, som de så senere kan få lov til at reparere?

Foto: Supercarhall.com 

Jeg satte nu bilen i gear og kørte med et lille ryk, ud af parkeringspladsen. Det lille bump var ikke voldsomt, men det kom af at jeg er nødsaget til at slippe den der ekstra pedal på det helt rigtige tidspunkt for at den hopper mindst muligt. I elbilen plejer det at være en noget anderledes mere flydende kørsel. Nå men vi kom da afsted, men acceleration var og blev heller ikke overvældende, jeg kunne ikke engang få den op over 40 km/t, og med den hastighed rumlede og hylede motoren så meget at det var umuligt at tale sammen inde i bilen. Jeg kan nu godt forstå at benzinbilerne kan tilbyde denne store rækkevidde, nu når de er begrænset til omkring 40 km/t.

Foto: Youtube.com

Jeg vendte bilen og vi kørte noget skuffede tilbage, for at aflevere den. Her fik vi dog at vide, at den underlige måde bilen kørte på var på grund af at jeg lejlighedsvis skulle have skiftet gear. Mellem motoren og hjulene er der nemlig ikke direkte overførsel af energien, den skal varieres da motoren kun producerer sine kræfter i et bestemt hastighedsinterval, og det er derfor nødvendigt at geare motoren for at kunne øge hastigheden af bilen. Det er - som jeg nu har lært - utroligt vigtigt at vælge det rigtige gear til den aktuelle hastighed, ellers stopper motoren, eller der er sandsynlighed for at den kan blive seriøst skadet. Man skal bruge en del træning for at kunne skifte til det rigtige gear på det rigtige tidspunkt, og man skal konstant være på vagt for ikke at ødelægge motoren hvilket er meget stressende. Der findes dog benzinbiler med automatgear, der kan skifte gearene for en, men man kommer dog ikke udenom de små ryk fra gearskiftet. Vi spurgte også sælgeren angående den konstante lyd som motoren kommer med, om det ikke er muligt at slukke for den så vi nemmere kunne snakke sammen eller høre radio. Men det kan vi ikke, hvilket er utroligt distraherende.

Vi tog sælgerens ord for at vi skulle tage os en prøvetur mere, for at vi kunne få den reelle oplevelse. Så vi satte os ud igen, og tænkte at vi denne gang hellere måtte køre en længere tur. Efter at jeg havde fået bilen op i fart, med denne indviklede måde at skifte gear på, nåede vi til et lyskryds. Jeg løftede foden fra speederen, men det resulterede ikke i nogen nævneværdig bremseværdi. Så for ikke at støde ind i de forankørende, var jeg faktisk nødsaget til at bruge bremsepedalen en hel del for at få bilen til at sænke farten. Det overraskede os efterfølgende at høre at bremserne udelukkende var mekaniske. Det eneste de generere er varme - man får derfor ikke noget benzin tilbage i tanken under nedbremsning - det lyder for mig som et stort spild.

Da vi endelig stoppede ved lyskrydset, blev motoren ved med at køre, og sende vibrationer ud i bilen, også selvom bilen stod helt stille. Motoren blev ved med at spilde benzin selvom bilen ikke kørte fremad. Kan det virkelig være sandt? Ja som sælgeren forklarede os, så er det sådan med benzinbiler, de bliver ved med at brænde benzin af, også selvom bilen er bragt til standsning. Nogle modeller giver dog mulighed for at slukke motoren når man holder ved rødt lys, forklarede han. OK, det giver helt klart mere mening, så er det nok sådan en model vi skal gå efter hvis vi skal have os en benzinbil.

Nå men efter et stykke tid nåede vi til en tankstation, bilen sagde dog at den havde over en halv tankfuld tilbage, men vi ville gerne prøve disse super hurtige opladninger, som der reklameres om at benzinbiler kan. Vi trillede hen til standeren og åbnede opladedækslet. Påfyldningen sker på næsten samme måde som med vores elbil, men her er det ikke elektroner der bliver fyldt på bilen, men istedet benzin. Benzin er en kræftfremkaldende, ildelugtende og yderst brændfarlig væske, der stammer fra dyr og planter der døde for millioner af år siden. Der pumpes omkring 50 liter af denne farlige væske ned i tanken af bilen, som man derefter kører rundt med lige under en. Noget andet jeg også syntes var mærkeligt det var at der var fire ladestik at vælge imellem, og alle sammen med forskellige væsker men med samme stiktype forenden. Vi kunne altså komme til at stikke den forkerte stiktype samt væske i bilen, og derved igen risikere at ødelægge motoren. Der var heldigvis en venlig sjæl der hjalp os med at vælge. Men til en anden gang er det nok en god idé at få skrevet ned hvilken stiktype bilen bruger hvis man nu skulle ud og låne en benzinbil af en ven, så man kan nøjes med at aflevere den hvor man har lånt den, og ikke på et værksted i stedet.

Foto: Diamondbridge.hu 

Når vi kører i elbilen har vi kun tre stiktyper på hurtigladerne vi skal forholde os til, og der kan man altså ikke putte det forkerte stik i bilen da de har forskellige udformninger, og vi har aldrig været udsat for at skulle have transporteret bilen til et værksted på grund af en forkert stiktype. Så med en lille smule angst for om vi nu havde fået den rigtige hjælp, kørte jeg vores dankort igennem betalingsanlægget og puttede ladepistolen i bilen, men der skete ingenting. Heldigvis var vores hjælper fra før ikke kørt afsted endnu, så med lidt pinlighed i stemmen måtte jeg spørge igen, han fortalte så at man skal holde håndtaget inde på pistolen mens man påfylder, men at det nogle steder er muligt at sætte den til at tanke op selv. Man er altså låst til at stå ved sin bil mens optankningen er igang, det eneste man kunne udover at få ildelugtende fingre var at stå og betragte tællerne på standeren. Den ene viste hvor mange liter vi havde fyldt på, og den anden hvor meget vi skulle betale, tællerne kørte så hurtigt at jeg blev helt svimmel. Men efter 2-3 min var det heldigvis overstået, så var tanken fyldt. Det var til gengæld også overraskende hurtigt, men da jeg dernæst så på prisen der var trukket på mit dankort, faldt jeg alligevel ned igen. Det blev 281 kr. for at fylde tanken op, det vil sige at en fuld tank ville have kostet os omkring det dobbelte. For den pris kører vi normaltvis omkring 2.000 km i elbilen, og denne benzinbil kan maksimalt køre omkring 860 km for den pris, Så det er måske alligevel ikke en opgradering med de 17,2 km/l.



Foto: Colourbox.dk 

Vi bandede lidt over vores valg af tankstation - vi havde nok valgt en af de dyre - så vi spurgte sælgeren da vi kom tilbage, hvilke alternativer vi havde? Hvad koster det ca at tanke derhjemme og hvor mange gratis tankstationer findes der i nærheden? Sælgeren kiggede mærkeligt på os og forklarede at det ikke er muligt at tanke bilen derhjemme og der findes ingen gratis tankstationer. Jeg prøvede at omformulere vores spørgsmål, da det kunne være han ikke helt havde forstået os. Kan det virkelig passe at vi ikke kan få opsat bare en lille langsom benzinstander, der kan fylde benzin på om natten eller lignende, så man kan spare lidt på prisen? Men han insisterede at det var umuligt. Vi skal åbenbart forbi en tankstation et par gange om måneden, for at få fyldt bilen op til ågerpriser, og der er ingen alternativer. Vi syntes det er mærkeligt at der ikke er nogen af bilproducenterne der har opsat deres egne gratis tankstationer, som fordel for netop at vælge deres bil.

Der er ingen tankstationer hvor man kan fylde benzin på langsommere til en billigere pris. Vi har efterfølgende regnet lidt på det, og den nye benzinbil vil bare med brændstoffet koste omkring 70 kr. pr. 100 km måske endda mere. Elbiler kunne teoretisk også komme op i denne pris pr. km, hvis man tanker på de dyre hurtigladere. Men benzinbilen har ingen alternativer, den har ikke mulighed for at lade derhjemme til en pris ned til omkring 25 kr. for 100 km, eller gratis på udvalgte steder. Nu er jeg begyndt at forstå hvorfor at nogle benzinbiler er så billige, de er jo utroligt dyre i drift.

Foto: Elbilisten 

Jeg kan nu også godt forstå hvorfor der findes så mange tankstationer, nu når alle dem med benzinbiler er nødsaget til at køre hen til dem for at få tanket op. Hvis nu alle elbiler kun kunne oplade ved eludbydernes dyre hurtigladere - og ingen andre steder! Så ville der nok også skyde flere ladestandere op rundt om i Danmark.

Med dette i tankerne endte vi desværre i en trafikprop på vej tilbage, igen blev jeg ret irriterede over at motoren blev ved med at brænde al den dyre benzin af. Så jeg tænkte at med en benzinbil er det rimeligt nemt at begynde at få drifts angst - følelsen af at bilen bare brænder dine penge op. Ingen billig hjemmeoptankning og ingen regeneration af benzin, hvilket økonomisk lyder fuldstændigt sindsygt, især når man også tager med at benzin skal importeres, og ikke bare kan produceres direkte hvor den skal bruges. Men da vi alligevel ikke kom nogen vegne, trak vi bilen ind til siden ved en kiosk for at købe en forfriskning. Da vi kom ud igen havde vi fået en f****** bøde, kan det passe man ikke engang må parkere gratis nogen steder med en benzinbil? Det er da ellers sådan at vi normaltvis må parkere gratis på offentlige parkeringspladser i flere større byer, for miljøets skyld. Så måske benzinbilen ikke er så miljørigtig, når de ikke er underlagt denne ordning?

Foto: jyllands-posten.dk
Vi kørte derpå tilbage til værkstedet, hvor sælgeren selvfølgelig kom ud og spurgte til om vi havde haft en nydelig tur, jeg prøvede dog at undgå at svare ligeud, jeg syntes jo næsten det var synd at vi ikke kunne lide den bil han ellers var så ihærdig for at komme af med. Men alligevel inden jeg nåede at svare, ville sælgeren vise os motoren, så han åbnede op for forklappen altså der hvor det forreste bagagerum sidder i nogle elbiler. Her var der ihvertfald ikke plads til nogen bagage, motoren fyldte hele den forreste del af bilen, så fik jeg da også set det mikroskopiske batteri. Da jeg begyndte at lede efter den lille elmotor, brændte jeg desværre fingrene, benzinmotoren var jo blevet latterlig varm under den køretur vi havde været på. Igen er der jo alt for meget spild ved at motoren leverer så meget varme fra sig, som man ikke engang kan udnytte på sådan en fin solskinsdag som det var her i weekenden. Jeg kan forstå at det er lækkert om vinteren at denne overskudsvarme kan bruges i kabinen, men jeg gider da ikke vente på at motoren så først skal varme op før den så kan det. Det er nok også derfor man ser så mange benzinbiler i tomgang om vinteren. Jeg kan nu meget bedre lide vores egen bil hvor vi har en form for elradiator indbygget som stort set virker med det samme, derudover er det muligt at sætte bilen til at varme på forhånd så bilen er klar når man selv er klar til at køre.

Grunden til at man kan se at en benzinbil står i tomgang det er at der kommer en let hvid røg ud af motorens skorsten, eller udstødning som den også bliver kaldt. Når den kræftfremkaldende benzin brænder produceres der en masse skadelige gasser. På grund af lovgivningen renses de mest farlige gasser dog fra inden det der er tilbage frigives bag bilen. Men med en kold motor er det ikke altid muligt at overholde grænserne for hvor meget der må udledes, så det er først når motoren er varm nok at den kan arbejde optimalt. Det er stadig usundt at indånde - og lugter meget dårligt! Og benzinbiler tillades at udlede disse skadelige gasser i midten af vores byer?

Foto: politiken.dk

Vi var også blevet lidt bekymrede for, hvad der ville ske, hvis vi nu skulle gå hen og køre galt med en benzinbil. En stor motorblok af metal, der udfylder det meste af motorrummet, sidder jo lige i midten af kollisionszonen! Hvordan skal det gå os hvis vi kolliderer frontalt med noget - vil vi få det hele i hovedet? Sælgeren forsikrede os nu, at motoren i et sådant tilfælde bliver foldet sammen og presset ned under bilen, men så bliver den jo bare skudt ned til benzintanken, som risikerer at punktere, og hvad vil der så ske. Vi har jo set hvordan benzinbiler kan brænde både på internettet og i film. Benzintanken giver tilsyneladende ofte lækager efter en ulykke, så den brandfarlige væske kan strømme ud og blive antændt! Hvis man da bare kunne undgå, den hundrede kilo tunge klump jern der sidder forrest, og måske lave undervognen mere plan, så ville det være meget nemmere at bygge en sikker bil.

Vi takkede sælgeren for fremvisningen, og rystede lidt på vores hoveder da vi gav ham nøglerne igen, og han forstod straks der ikke blev noget salg denne her gang. På vejen hjem i vores elbil så vi på de andre bilister med helt andre øjne, hvordan de er nødsaget til at holde deres benzinbiler ud, men vi når nok den dag hvor det bliver deres tur til at opgradere også. Igen mange tak til Tibor Blomhäll for inspirationen til vores prøvekørsel, men nej tak det bliver ikke en ny benzinbil nu!






Mange grønne hilsner

Kasper Beck

5 kommentarer: