torsdag den 25. september 2014

Nissan LEAF (2014) - Anmeldelse

Nissan LEAF Tekna (2014) - Anmeldelse

Jeg har tidligere anmeldt Nissan LEAF (2012) her på min side, som jo er min egen bil. Nissan har nu senere hen opdateret deres LEAF med mange nye funktioner, og ændringer. Og samtidig givet muligheden for at leje batteriet ved siden af, hvis det kunne give en, en større tryghed. Jeg syntes derfor det var på sin plads at komme ned og prøve den nye udgave inden der "måske" kommer en opdatering igen til 2015.

Den 2014 LEAF jeg har prøvet er Tekna modellen, hvilket er den nuværende top-udstyrs-model. Der er rigtigt mange ligheder ved den "gamle" LEAF så jeg vil derfor primært prøve at fremhæve, hvad jeg syntes der er godt og dårligt ved de nye opdateringer, jeg har bemærket, så hvis i ikke har læst den sidste anmeldelse, kunne det være en fordel at læse den først.



Forsæderne og bagsæderne

Sæderne kommer nu med læderindtræk, hvilket giver en meget mere eksklusiv følelse, syningerne har fået et strejf af blå for stadig at skille sig lidt ud. Læder er dog ikke det mest miljøvenlige materiale, men det er jo heller ikke sagt at alle kører elbil fordi man skal være miljøaktivist, men nok mere fordi det er en mere behagelig transportform. Man har nu fjernet den elektroniske håndbremse og istedet gjort det til en fodbetjent parkerings-bremse, hvilket jeg syntes er synd.



Bagagerum

I bagagerummet har man og fået et par ekstra liter at gøre godt med (selvom den stadig står til 330 liter), da den interne lader er flyttet frem i bilen og man istedet har fået en BOSE forstærker til højtalerne. Dette er fedt at man nu har fået et højtalersystem der bruger meget mindre energi end det gamle.


Det ser dog ud til at man nu efter denne ændring ikke har mulighed for på nogen måde at lave en helt plan bund, hvilket man i den gamle LEAF havde mulighed for at tilkøbe rum-opdeler der kunne give en flad bund helt hen til forsæderne, nå bagsæderne var nedfældede. Men i 2014 LEAF er der nok mere tænkt ekstra plads, og det kan jo også være en fordel.



Køreegenskaber


Man har i den nye LEAF, ændret lidt på motoren, den yder stadig med de samme hestekræfter, men selvom den er blevet en anelse hurtigere fra 0-100 km/t, så er den ikke ligeså hurtig i lyskryds som før. Det gør at den kan føles lidt træg, hvis man altså har prøvet 2011-12 udgaven, men det er en meget lille forskel.



Instrumentbord

Instrumentbordet har ikke ændret sig meget, der er dog kommet en mulighed for at en lidt mere nøjagtig specifikation af batteriets opladnings niveau, i stedet for at tænke på de streger til højre som står for omkring 8% batteri niveau pr. streg.



Selve navigationen ser også stort set ud som i 2012 LEAF, der er dog flyttet lidt rundt på knapperne til klimaanlægget, dette er nok efter man har fået den mere økonomiske varmepumpe istedet for den "gamle radiator opvarmning".


I Tekna har man nu ud over bakkamera fået around-view-monitor, jeg syntes dette er en rigtig fed feature, det virker utroligt godt til parkering og man føler at man nu har HELT styr på hvor tæt man er på sine omgivelser. Dette er helt klart noget man burde kunne tilkøbe til alle bilmodeller (både el, benzin og diesel).


Der er også blevet mulighed for at låse for opladestikket når det sidder til, istedet for at man skal bruge hængelås, (som jeg bruger), endnu en ting der gør det hele lidt nemmere. I bunden af dette billede er det muligt at se fod-parkerings-bremsen.


Udover at ECO, nu er flyttet op og blevet en knap på rattet, så er gearvælgeren ændret til at man nu har B-drive istedet udover Drive, hvilket giver mulighed for ekstra hård regenerering frem for 2012 LEAF, dette er også noget jeg syntes om, da jeg i forvejen bruger regenerering rigtigt meget, og jo kraftigere opbremsning, jo nemmere er det at køre med et-pedals-kørsel.





Følelser


Kvaliteten føles at være højnet, der er kommet nye alufælge, som man nu selv må vurdere om er federe eller ej.



Kameraerne til around-view-monitor er gemt godt af vejen, f.eks under logoet i opladningsdækslet.



Og under sidespejlene, i hver side, hvilke også ser ud som om de er godt plane med overfladen så de ikke ændrer det mindste på aerodynamikken.


Selve boksen på "mormorkablet" er også gjort mindre, hvilket også kan være en fordel, i forhold til hvor ofte man (jeg) bruger det, det betyder mindre vægt at slæbe rundt på.


Det virker til at Nissan virkelig har lyttet til forbrugerne, da de skulle opgradere til denne udgave, for nu virker det til at være et endnu mere veludført produkt.




Opladningsmuligheder

Opladningen er den samme, CHAdeMO til hurtigopladning, og J1772 til almindelig opladning.


Der er dog kommet et lille opladelys ud i stikket så det nu er muligt at se hvad man laver om aftenen ligeledes.





Konklusion

Jeg vil her konkludere ud fra min forrige konklusion, så der vil nok være lidt gengangere. Slutteligt vil jeg sige, at nu jeg selv haft bilen i lidt over halvandet år, og den har helt klart levet op til forventningerne. De ting jeg især er glad for, er den nøglefri betjening, at man kan forvarme den fra telefonen, og den rolige og stress-fri kørsel man har. Det kunne stadig være en fordel, som ved alle andre elbiler, at kunne få muligheden for påmontering af træk.

Jeg kan kun sige opdateringerne for Tekna overordnet set er en stor fordel, det virker som en gennemført bil. Men hvis man ikke ønsker denne topmodel så kunne man overveje at kigge på brugtpriser for LEAF, de ligger allerede rigtigt godt for første gangs elbil købere helt ned til under 180.000 kr. for en 2012 model, der kommer med et udstyrniveau der ligger omkring det du får i 2014 LEAF Acenta til 274.890 kr. så her er prisen rigtig god. Kig eventuelt også på de forskellige links herunder.



Bilen var venligst udlånt af Tegllund A/S - Nissan Vejle, så kig endelig forbi dem og book en prøvetur.


SPECIFIKATIONER

PRISER (inklusiv batteri): 

Nypris (Model 2014) fra 253.690 kr. - Brugtpris fra 179.800 kr. - Minilease 3.800 kr./mnd.

PRISER (eksklusiv batteri): 

Nypris (Model 2014) fra 209.690 kr.

MODEL: 5 dørs Hatchback

PASSAGERER: 5 Personer

MOTOR: 80 kW (109 HK)

BATTERI: 24 kWh

OPLADNING: CHAdeMO (hurtigladning 50kW) og J1772 (almindelig opladning 3,7 kW)

TOPHASTIGHED: begrænset til 144 km/t

RÆKKEVIDDE: 199 km (NEDC)

YDERLIGERE SPECIFIKATIONER: Datablad udgivet af www.nissan.dk


Læs evt. om nogle af de andre elbil anmeldelser her





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar