onsdag den 9. april 2014

Hvorfor sælges der ikke flere elbiler i Danmark end der gør? Del 3

Tilbage til Del 2


5.3. Miljø

Der har inden for de seneste år været en del skepsis om hvor miljøvenlig en elbil egentlig er. For ved benzinbilen er det muligt at se primært på hvor meget CO2 der udledes under kørslen. Ved elbilen er det lidt mere kompliceret, da man her som udgangspunkt ikke udleder noget under kørslen, men derimod koster det CO2, både ved at producere elbilen, samt den strøm den køre på. For at gøre de to typer bilers data sammenlignelige, bør man se på hvad bilerne udleder af CO2/km i gennemsnit over hele deres levetid, altså fra vugge til grav.

Ser vi på e-Up! kan man se at elbilen stadig har en fordel. Selvom både elbilen og strømmen er forurenende at producere, vil den over hele sin levetid kun bruge 83g CO2/km (Next Greencar, 2013) hvorimod en High Up! vil bruge 141g CO2/km (Next Greencar, 2013) hvilket er 69,8 % højere.





Disse tal er baseret på en gennemsnitligt blanding af vedvarende- og kulproduceret el i England. Ser man på mængden af vedvarende energi i Danmark, vil man se, at i 2010 var 20 % af den producerede el, produceret af vindmøller, i 2011 var det 27 % og i 2012 var det 30 % (Energistyrelsen, 2013). Det forventes at den vedvarende energiproduktion fortsat vil stige, hvilket gør at elbilen vil bruge op mod 38 g mindre CO2/km inden 2020 (Energiteknologi, 2013).

Øget støj er også anset for at være miljøforurening. Her har elbilen endnu en fordel ved at den har et meget lavt støjniveau. Men hvis der ikke blev spekuleret i miljø ville nogle nok kalde dette en ulempe, eftersom mænd generelt set elsker den store lyd fra benzinmotoren. Samfundsmæssigt er den støjsvage kørsel en fordel, man ønsker nemlig at dæmpe støjen langs de danske veje. Næsten 1 ud af 3 boliger i Danmark er belastet af vejstøj der ligger over grænseværdierne (Miljøstyrelsen), samt 9 ud af 10 af disse boliger er støj belastede grundet de ligger op ad kommunal vej (Miljøstyrelsen).

5.4. Størrelse/komfort

Som nævnt i problembaggrunden har størrelsen på elbiler og dens komfort også haft sine problemer. Bilerne har været korte og lave, for på den måde at kunne reducere vindmodstanden, og de der endelig lignede biler var ombyggede benzinbiler, som ikke rigtigt kunne holde til de omkring 300 kg ekstra vægt, som batterierne vejer. I dag er billedet dog et helt andet. Ser man på Nissan LEAF og Renault ZOE, så bevidner det om, at der udseendemæssigt ikke er meget forskel på en elbil og benzinbil. I dag er der som tidligere nævnt også biler på markedet, som fås i både benzin- og ren el-udgave, og disse er bygget af producenterne selv, og derfor ikke ringe ombyggede versioner som tidligere.

Størrelsen har egentlig heller ikke den store betydning mere, for hvis vi ser på salgstallene i Danmark så er mikro-biler de mest populære biler i dag (De Danske Bilimportører, 2014). Denne tendens kommer nok af at folk er blevet mere opmærksomme på at skulle kunne transportere sig billigere, da transport kan være en stor post i budgettet. For det segment der ligger udover biler i mikro-klassen, findes elbilerne nu også i større grad i varevogne, lille-mellem- og luksusklassen.


Antal indregistreringer af elbiler fordelt på klasser per år (De Danske Bilimportører, 2014)
Antal indregistreringer af elbiler fordelt på klasser per måned (De Danske Bilimportører, 2014)

Ser vi på komforten har man heller ikke tidligere kunnet montere alt det ekstraudstyr som der skulle til, for at holde sig til de standarder benzinbilerne har fulgt, grundet at dette bare ville reducere rækkevidden yderligere. Her er der nu også sket ændringer, og de nye elbiler på markedet bliver som standard udbudt med mere ekstraudstyr, end man ser i benzinudgaverne, dette skyldes nok også at ekstraudstyret på el-udgaverne også er afgiftsfritaget for de i Danmark 180 %.

5.5. Anhængertræk

Når der skal investeres i en bil ses der ofte også på om bilen kan få påmonteret et anhængertræk. Elbiler er i de fleste tilfælde endnu ikke godkendte til at få påmonteret træk, da dette skal foregå via fabrikantens anvisninger og ikke overstige den af fabrikantens anviste tekniske totalvægt (Trafikstyrelsen, 2013), og dem der endelig kan, må ikke trække særligt meget. Dette skal man selvfølgelig have med i overvejelserne inden man går ud og investerer i en elbil. Mange bruger ofte trækket når de skal køre med trailer til f.eks. forbrændingen, eller med byggematerialer, derfor ses det oftest som en fordel at have en bil med træk.

I byggebranchen ser man det nok også som et fortrin at have et anhængertræk på firmabilerne. Men det ses dog også ofte at større leveringer bliver fragtet med lastbil direkte til byggepladserne, istedet for egenfragt.

Der vil selvfølgelig være stor forskel på hvor lidt eller hvor meget man ønsker at køre med trailer, men hvis det kun er få gange om året, kan man altid låne sig til en benzinbil med træk. Man skal også igen overveje om den merpris for montering af anhængertræk vil kunne opveje de besparelser man vil kunne have ved ikke at få fragtet eventuelle byggematerialer til egen bopæl.

5.6. Image

Historisk set kan man sige at det aldrig har været maskulint at køre elbil, man kan nemlig ikke gasse op, og derved høre den mørke brølen fra benzinmotoren. Det er heller ikke muligt at rode i den olierede motor, og få skidt under neglene, for derved at reparere bilen selv. Elbilen har derved stadig svært ved at skabe det image der gør at alle vil kunne få lige stor glæde af den.

5.7. Konklusion

Når man ser på salgstallene over elbiler i Danmark, kan det godt undre en, at der ikke bliver solgt flere, nu hvor de er så økonomiske og miljøvenlige. Men ser man på de fordomme der følger elbilen, er det forståeligt nok. Men mange af de fordomme er dog blevet aflivet gennem test-en-elbil, som Clever har stået i spidsen for. Gennem 2 år, og ved hjælp af 1.404 familier, er elbilen blev grundigt testet. Flere af fordommene, såsom at det er en kone bil, uden nogen form for komfort, er i dag også ved at blive afmystificeret.

En elbil er ved at blive mere konkurrencedygtig med den øgede komfort og det pænere udseende. Lyden på elbilen, er også en af de fordomme folk har om dem. De unge vil have en rigtig sprød benzin lyd, andre er bange for at det er farligere, nu hvor den ikke rigtig afgiver lyd fra sig. Men 72 % af testpiloterne har angivet, at de er meget mere opmærksomme bilister, fordi elbilen er lydløs. De mener også, at det rent faktisk også var dejligt uden al den motorstøj og med accelerationen af en elbil, er savnet til benzin lyden, måske lidt mindre. Den store faktor, er tanken om at skulle køre tør og at alting skal planlægges, hvis man skal på en længere tur. Og frygten for at der ikke kommer flere ladestandere. En større frygt er, vil udviklingen i elbiler gå i stå?




Videre til Del 4





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar