onsdag den 31. juli 2013

Elbil-salgstal første halvår 2013

Jeg har fået kigget lidt på det sidste halve års salgstal for elbiler, og har nu lavet en kort overskuelig liste (med tak til ev-sales.blogspot.com), som det skulle være nemt at gå til.


Først kan vi se på salgstallene fra Danmark som viser en stor andel til Nissan LEAF på 45%, det skal dog ses i den betragtning at Renault ZOE ikke har været med hele året, og faktisk kun på 2 måneder allerede har fået 13% markedsandel, og hvis salgstallene fortsætter i samme retning vil ZOE formegentlig blive den bedst sælgene elbil i Danmark 2013. Men salget af elbiler samlet set ser ikke på nuværende tidspunkt så godt ud som sidste år, hvor slagstallene nåede over 500 i hele 2012, så der er langt igen i år, med kun 152 solgte. Men Better Place's nedgang, har nok også kunnet mærkes på salget.



På europæisk plan fører ZOE allerede med 4% point og næsten 800 solgte elbiler over Nissan LEAF. Så man kan sige ZOE er blevet rigtig godt modtaget. Nissan kommer dog med en ny model LEAF i år, og når den er kommet ordenligt på markedet kan det være man kan se en forøgelse i salgstallene, men mon ikke ZOE holder sin føring. Med et samlet europæisk salgstal på 20.162 virker 152 solgte biler i Danmark ikke som særligt meget, vi skulle jo forestille os at vi var foregangsland.



På verdensplan er det gået rigtigt godt for Nissan's LEAF, den har solgt over omkring 60 procent flere end nummer to Chevrolet Volt, men at Nissan nu har produktionsmuligheder til at kunne producere op mod 150.000 LEAF om året så kunne man godt have set et lidt højere tal. At Renault ZOE ikke ligger højere end 5. pladsen skyldes at de indtil videre kun er solgt i Europa mon ikke de udvider til andre markeder senere på året.

(1) Volt er inklusiv Ampera salgstal,
(2) i-MiEV er inklusiv iOn og C-Zero salgstal,
(e) Chery er estimerede salgstal

Og her til sidst så ses det at Nissan og Renault stadig har rigtigt godt fat i markedet, samtidig med at Teslas luksus-elbiler ligger på en flot 4. plads


Chery er estimerede salgstal





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

torsdag den 25. juli 2013

Skal man vælge Go eller Go More

Som sagt så gjort, her kommer lige et spørgsmål lignende det i mit sidste indlæg.

Hvis man nu vil bruge Clevers ladenetværk, så har man kun mulighederne at vælge mellem GO eller GO More, hvilket et skal man så vælge?



og hvilket er egentlig billigst?

Spørgsmålet er egentlig ret simpelt, og let og ligetil at finde ud af. Clever svarer egentlig også på det med, hvis du bruger over 50 kW på deres ladenetværk om måneden så kan det bedst betale sig med GO More

Men man skal jo også tage højde for oprettelses gebyret på 350,- for GO abonnementet, det betyder at hvis man er en af dem der kun har lejet en elbil, så er det jo ikke sikkert at man ønsker at bruge netværket efter lejeperioden udløber, som måske for nogen kun vil være et halvt eller et helt år.

Hvis man tegner et diagram over hvis man nu kun ønsker at bruge netværket i et år, så vil det se således ud.


Her får man et skæringspunkt på 419 kWh, det vil sige man kun behøver at bruge 35 kWh om måneden, for at det kan betale sig med et abonnement på 99,- om måneden.

Men hvis man i ydertilfælde kun ønsker at bruge netværket i et halvt år skal man dog kun bruge mere end 21 kWh om måneden for at GO More er det billigste valg. (Eksemplet er ikke illustreret)

Men hvis man ønsker at bruge netværket over en flere årig periode vil år 2 se sådan her ud.


Her er der jo ingen oprettelsesgebyr mere for GO abonnementet, så her skal man som Clever rigtigt siger bare bruge mere end 50 kWh om måneden for at man bør køre på et GO More abonnement.

Men hvorfor bringer jeg egentlig dette op, for der er jo ikke noget galt i at man kan få det billigere jo mere man køre.

Nej men der er noget helt andet der nager mig, og det er deres Pre-Paid kort for Turister i elbil.


Jeg har lagt en pris i danske kroner ind i en kolonne for sig selv, regnet ud fra euro priserne, da Danmark jo er fastlåst til en kurs på 750 i forhold til euro, og ud fra disse danske priser kan man jo sætte dem i et diagram sammen med GO og GO More abonnementerne og det ser sådan her ud for første år man ønsker at bruge netværket.


For at forklare det lidt så for hvert "trappetrin" på prepaid kortene, betyder et ny køb af samme type kort.

Som man kan se på skemaet er det langt fra billigere at være dansker end turist, hvis nu man nu ikke skal bruge ladenetværket så meget.

Hvis man skal tage et eksempel så kan man hvis man køber tre Columbus Prepaid kort inden for det første år og så smide halvdelen af det sidste kort (112,5 kWh) ud i skraldespanden, så har man stadig sparet penge i forhold til hvis man kørte på GO eller GO More.

Hvorfor skal turister have denne fordel hvis de nu kun vil bruge disse kort en enkelt eller to gange de er i Danmark.

Men jeg har selvfølgelig også lavet et skema over år to som kan ses her.


Men selvom der på dette skema ikke tages højde for opstartsgebyret på GO abonnementet, er der stadig flere steder hvor det kunne være billigere at købe et Prepaid Columbus kort. Selvom skemaet ikke viser det er det faktisk i nogle tilfælde billigere at købe Prepaid Columbus kort helt op til et forbrug på 900 kWh om året, derefter er det billigst med GO More.


Hvor langt kan man så køre på 900 kWh, ifølge Clevers skema fra sidste indlæg, kan man f.eks. køre 5,8 km / kWh i en LEAF og det giver i alt 5220 km om året, det er 100 km om ugen udover din opladning på din egen stander. Og det tror jeg faktisk der er ret mange der godt kan klare sig med.

Og hvis jeg skal bruge os selv som eksempel, så har vi kun brugt hurtigladerne når vi skal på længere ture og derfor ikke til de daglige ture til og fra arbejde, samtidig så syntes jeg vi har prøvet at tage både til Skive og Esbjerg, endda Århus, Odense og Tyskland op til flere gange, så vi har flittigt prøvet at komme på længere ture. Og vi har kun brugt omkring 170 kWh på Clevers netværk på det første halve år så der er et godt stykke op til de 600 kWh man skal bruge om året for at det kan betale sig med GO More. Eller de 900 kWh hvis man havde mulighed for at købe pre-paid kort.

Og hvis jeg lige skal nævne det igen, hvorfor skal turister kunne købe sig til brugen på ladenetværket hos Clever billigere end deres faste kunder?

- - - opdatereret - 01-11-2014 - - -

Jeg har nu set at Clever har ændret deres priser på opladning for turister, og det er nu ikke længere billigere for turister i forhold til deres faste kunder, de kan nu komme til at købe kWh, til en pris ned til 5,50 kr. / kWh.

shop.clever.dk - International

- - - opdatereret - 01-11-2014 - - -





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

tirsdag den 23. juli 2013

Skal man købe eller leje ladestanderen

Det er et spørgsmål jeg længe har gået med. Det er nok også fordi Clever giver mulighed for at få en krone tilbage pr. kilowatt. - En HEL krone - det er jo næsten halv pris på opladningen derhjemme.

Men er det overhovedet billigt?

Jeg har tænkt lidt over det - nok også fordi jeg syntes det ikke betyder noget om det er koster penge nu eller koster penge over tid, bare jeg køber det der er billigst i længden. Når vi nu gør sådan, så er det fordi det giver os det største rådighedsbeløb over tid til at købe nyt senere.

Men hvad koster det så at få sig en ladestander?

Hvis man vil have en krone tilbage pr. forbrugt kWh, så SKAL du leje den, det er fordi det i virkeligheden er Clever der kan få godtgørelsen af staten, og at de så bare vælger at give kunderne denne mulighed for godtgørelse, er selvfølgelig flot af dem.

Clever har også været så rare og ærlige og lægge et skema op omkring hvor meget du måske får tilbage alt efter kørte kilometer om året, det ser sådan ud, (efter en lille redigering).

Foto: Clever.dk
Jeg har lavet en lille redigering og lagt Wh/km på, så man kan bruge det ligeledes i en beregning hvis man ønsker dette. Som man kan se er der faktisk mange penge at spare (få tilbage) hvis man lejer en ladeboks gennem Clever.

Indtil videre er det dog kun muligt at få denne godtgørelse, frem til januar 2016. det vil sige i to et halvt år endnu.

Hvad skal man da gøre med alle disse penge, jo man kan da starte med at betale sit abonnement til Clever som lyder på 299,- om måneden, og som de også selv skriver giver det et årligt abonnement på 3588,- udover dette beløb skal du også betale for installations prisen, men det skal man under alle omstændigheder ligegyldig om det er ved køb eller leje af standeren. Du skal dog betale 1895,- for at få godkendt installationen af lejeboksen ved Clever, vel at mærke hvis det din egen elektriker der udfører installationen.

Men hvis din installation af din ny ladeboks ved din egen elektriker ikke koster mere end 3100,- så kan de 1895,- også anses for at være en ekstraudgift ved leje af boks frem for et køb. Men for at være på den sikre side er det nok bedst at lade Clever selv udføre installationen til de 4995,-.


Men hvis man ser bort fra installationen og kigger på abonnementet så skal man jo betale 3588,- for at få en krone tilbage. Hvis man kan vil købe standeren til koster den 7.195,- det vil sige at efter to år og en måned har de fået lejeindtægter nok ind til at dække udgiften for standeren, samtidig med har jeg fået en mail på at hvis man derefter ønsker at opsige sit abonnement, og eventuelt vil købe sin ladestander ud, vil den SOM UDGANGSPUNKT koste udsalgsprisen. Som jo stadig vil være de 7.195,-.


Det vil så sige at hvis man vil have abonnement på disse vilkår, skal man som minimum have sine abonnements-udgifter dækket af de penge man får tilbage i godtgørelse, for at man kan gøre det billigst muligt, altså 3588,- og hvis man som jeg har en LEAF og bruger skemaet, så kan man finde ud af hvor mange kilometer man skal køre årligt - vel og mærke kilometer som er opladt på hjemmeladeren - ved at gange det 5,8 kilometer/kWh med de 3588,- det vil sige 20.810 km. Det er måske et højt tal for nogle, for det er nemlig i gennemsnit 400 km om ugen hele året rundt, kun opladt på hjemmeladeren. Men hvis man har minimum 50 km på arbejde hver vej, og ikke oplader bilen på sin arbejdsplads, så begynder det at give mening.

Desuden er det også regnet ud efter normen på de 172 Wh pr. kilometer, hvis man kører pænere skal man selvfølgelig køre længere før det giver overskud. Min LEAF siger at jeg i gennemsnit har kørt til omkring 150 Wh pr. kilometer, så jeg skal op og køre 23.920 km. fra min hjemmelader. Der er selvfølgelig lidt spild på opladningen så den ligger nok på lidt mindre årlige kilometer men alligevel.


Og jo jeg kan da godt se at hvis man vælger at leje den så skal man ikke ud og investere i en dyr ladestander fra starten af, men man udsætter jo bare omkostningen til senere. Samtidig kan det godt være at det er muligt at købe ladestanderen billigere som brugt, efter man har lejet den, men tror i ikke at de har en enkelt eller to ladestandere man kan købe som brugt allerede nu også?


Clever er selvfølgelig ligesom alle andre firmaer, sat i verden for at tjene penge - det SKAL de også - vi kan ikke have at det skal gå dem ligesom Better Place, men jeg syntes dog at deres abonnementspris er for høj i forhold til den reelle pris på deres ladestander. Men hvis man kører rigtigt mange kilometer om året betyder det jo ingenting.

Jeg syntes måske en pris på 199,- om måneden for leje af ladestanderen er mere reel, så vil de kunne tjene deres stander hjem på 3 år i lejeindtægter, og det vil være muligt at få lejeudgiften dækket af statens godtgørelse allerede ved 14000 årlige kørte kilometer udfra sin bolig. Det vil nok også give et bedre salgsargument, når en eventuelt ny kunde står og kigger på om bilen skal køre på el.


Håber det gav et lille indblik i hvorfor jeg har valgt IKKE AT LEJE en ladeboks fra Clever, men det kan jo også være der er nogle oplysninger jeg har overset, så hvis der er rettelser til mit indlæg er i meget velkomne til at kontakte mig, eller lægge en kommentar. Så skal jeg nok få rettet indlægget til så der ikke står usande oplysninger. :-)


P.S der kommer nok også et lille indlæg om Clevers pris på deres ladenetværk, den har jeg nemlig også lige en kommentar til. :-)






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

lørdag den 20. juli 2013

Stadig mærket af rækkeviddeangst

Jeg håber i har kunnet se ironien i de sidste to indlæg, og ikke er blevet fuldstændigt skræmte, jeg syntes bare lige det var tid til lidt gøgl og løjer her på siden også, nu når alle de andre medier også har deres agurgetid. Nu vil jeg selvfølgelig nok se om jeg kan forholde mig lidt mere seriøst til mine indlæg for resten af måneden.

Nu til sagen - vi har endnu en gang været i Tyskland med elbilen, eller rettere sagt, været ned ved grænsekioskerne for at handle lidt ind. Det var denne gang en lidt anderledes tur end sidste gang, da vi denne gang kørte på motorvejen, både derned og hjem. Dog stadig med nedsat hastighed til omkring 90-100 km. i timen, og bagved lastbiler hvor det var muligt, det gik dog både nemt og smertefrit. Men jeg kan dog godt mærke på mig selv, at jeg stadig kan få en mild form for rækkeviddeangst, selv efter et halvt års kørsel i den samme type elbil. Jeg ved ikke rigtigt med mig selv om det er fordi jeg stadig bare tvivler for meget på rækkevidden. Nå men med 23 km til overs, kørte vi ind på pladsen ved den sidste stander inden den tyske grænse, så vi lige kunne nå at komme på toilet inden vi skulle over og handle. Vi tankede selvfølgelig også en lille smule på imens, men ikke mere end at vi kørte så snart vi var klar, så det blev omkring 30 km's påfyldning, vi kunne jo ligeså godt vente med at tanke fuldt op til vi skulle spise frokost.

Vi nåede den tyske grænse, uden at få meldinger om at vi skulle finde en ladestander. :-) 
Vi tog så over grænsen for at handle det vi skulle, det blev dog til mere chokolade og sodavand, end sunde sager. Det må jo være fordi vi skal til at bygge vores fedtlag op, så det ikke bliver så koldt at køre i elbil til vinter ;-)

Vi tog igen tilbage til ladestanderen ved industrivejens grillbar, og fik os en kæmpe karrypølse hver - det skal man jo når man er i Tyskland - vi var meget tilfredse med maden sidst, så vi spiste der selvfølgelig gerne igen.

Da vi var klar og havde sat os bag rattet igen, var bilen ladet op med 11 streger ud af de 12. Og igen kunne jeg mærke min rækkeviddeangst komme lidt tilbage. Kan vi nu nå helt hjem på disse streger? Det var jo også blevet en del varmere siden vi kørte afsted om morgenen - Skal vi have airkondition på hjemad? Men ligemeget hvad så havde jeg da i tankerne at der jo både en ladestander i Kolding 40 km før vi er hjemme og to i Vejle 10-15 km inden vi når helt hjem, så helt galt kunne det vel aldrig gå. Det gav også en rimelig ro som derved også gjorde at rækkeviddeangsten var meget afdæmpet. Der var heller ikke denne gang hold i angsten, for da vi ramte indkørslen hjemme havde vi 14 km. til overs og vi havde haft airkondition på en stor del af tiden, (den bruger faktisk ikke så meget energi når den har kølet bilen ned, og bare skal vedligeholde temperaturen).


Det blev så til 256 km, med én kortere og én længere opladning ved den tyske grænse. Opladninger som på intet tidspunkt føltes lange fordi vi foretog os det vi alligevel skulle på de to pauser vi havde, men jeg vil dog samtidig konkludere at hvis vi havde boet i Horsens bare 15 km. nordligere så havde vi nok haft noget sværere ved at gøre det i et stræk, men nok ikke umuligt. og hvis vi havde boet de 15 km. sydligere så havde der nok ikke været nogen rækkevidde angst at mærke på turen.


Men hvad kostede sådan en tur så?

I følge Carwings så havde jeg brugt 33,7 kWh på at køre 260,5 km (hele dagens forbrug inkl. hente og bringe den lille til dagpleje), det gav et gennemsnitsforbrug på 0,129 kW/km som jeg egentlig syntes er ret godt.



Jeg tankede i alt 17 kWh til en pris på 5,50 pr kWh på standeren ved grænsen - det vil sige 93,50 kr.
plus resten (16,7 kWh) på min lader derhjemme til en pris på 2,10 pr. kWh. - det vil sige 35,07 kr.
som i alt giver 128,57.

Lad os dog sige 140 kr. så er der også lagt 6 kWh til ladespild på hjemmeladeren, som jeg desværre ikke har beregnet hvor meget det i virkeligheden er, men de 12 kr. skulle gerne kunne dække det


Så 140 kr. for at køre 260,5 km. det giver 54 øre pr. kilometer. Det er vel ikke så galt.


Om vi har sparet 140 kr. i indkøb over grænsen, det melder historien desværre ikke noget om. :-)


Og hvis nogle af jer missede det så er her linket til sidste gang vi var i Tyskland






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

lørdag den 13. juli 2013

Her er midlet mod rækkeviddeangst

Elvedon - GB Labs lancerer et nyt lægemiddel mod rækkeviddeangst!

Efterhånden som flere og flere bilister vælger elbilen har lægehuse over hele landet modtaget bilister der nu søger hjælp for svære symptomer på rækkeviddeangst, der senere kan udvikle sig til kroniske problemer.


Nu annoncerer GB-Labs det seneste lægemiddel, Elvedon, med henblik på at udrydde rækkeviddeangst. Lægemidlet er med til at lindre lejlighedsvis rækkeviddeangst og dets forskellige symptomer. Elvedon er receptpligtig og kan købes på apoteket.

Læge Hans Jørgen Reichweite, udviklingschef hos GB Labs siger "Desværre, er der manglende politisk vilje og handling fra regeringen og kommunerne, og vi måtte derfor handle hurtigt og udvikle denne kur mod rækkeviddeangst."

Samtidig er der ved at blive lanceret en landsdækkende kampagne for at informere offentligheden og relevante myndigheder om denne alvorlige situation. Gennem lokale og regionale beredskabs-teams og i samarbejde med sundhedsstyrelsen vil Elvedon blive tilbudt gratis til nye elbilister, med håbet om at kunne holde udbredelsen af ​​rækkeviddeangst under kontrol, så det derved ikke opstår en epidemi.

Elvedon leveres med en stærk anbefaling, om at det kun skal bruges til at kurere midlertidig rækkeviddeangst, og at det IKKE er til længerevarende brug. Elbil-brugere skal over tid selv lære at styre deres rækkeviddeangst ved forskellige metoder såsom:


1. Tilegne sig viden om lademuligheder omkring sig:
Hvor ligger de nærmeste ladestandere eller hurtig ladestandere og har man mulighed for at lade ved almindelige stikkontakter?


2. Lave sig en realistisk vurdering af sine køreturer/ rejser:
Hvor ofte kører man i virkeligheden over 100 km om dagen?


3. Overveje om det er muligt at bruge andre transportmidler end bilen til de længere turer:
Det kunne være at toget eller bussen var en mulighed.



På emballagen er det påtrykt, at "Hvis rækkeviddeangsten alligevel fortsætter, kan du opleve svært fossilt-brændstof indoktrinering. Hvis man oplever dette vil det kun hjælpe med langsomt at genindføre regelmæssigt elbilbrug."

GB Labs anbefaler også, at Elvedon "opbevares utilgængeligt for cyklister, fodgængere og folk der bruger offentlig transport"


Elbilen er til for at erstatte de fossile brændstof biler, som ikke er en bæredygtig transportform på lang sigt


Behovet for Elvedon er bekræftet af Elbilsrekordets (Svensk) besøg hos omkring 40 af Sveriges kommuner, som allerede flere steder arbejder for at indføre emissions-fri biler i deres vognparker, men som det vidnes er der dog stadig meget arbejde der skal gøres.



Læs mere om Elvedon på elvedon.se og elbilsrekordet.se

For yderligere information, kontakt venligst:

Mattias Goldmann, Projektleder elbilsrekordet, mattias.goldmann@gronabilister.se

Martin Prieto Beaulieu, Projektleder Elvedon, martin.prieto.beaulieu@gronabilister.se

Kasper Beck, Elbilisten Danmark, elbilisten@gmail.com

Se også elbilisten.blogspot.dk, www.gronabilister.se og www.nissan.dk






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

lørdag den 6. juli 2013

Den sjette måned med elbil (sikke noget lort)

Det er altid svært at finde på hvad man skal fortælle omkring elbilen, når man er begyndt at føle at man har sagt det meste. Men nu har vi haft vores Nissan LEAF i et halvt år - hvordan har vi da kunnet klare os med den - det har været nogle hårde måneder, hvor elbilen kun har begrænset os og været til frustration. Så her kommer lige en opsummering af hvad de største problemer med elbilen har været:


1. Jeg ved min nye elbil har et bedre optræk end de fleste andre, men jeg kan ikke opfordre til at "konkurrere" mere, bare ved at "gasse op" med speederen. Der kommer jo ingen lyd mere.


2. Når jeg så stadig er kommet bedst fra start, kan jeg heller ikke efterlade dem i den sorte røgsky, som man tidligere har kunnet.


3. Jeg er også begyndt at mangle noget at gå op i når jeg kører bil, nu skal jeg nemlig heller ikke bruge tid på at huske priserne på alle de tankstationer jeg kører forbi. For så senere at blive frustreret over at de har sat prisen op, når man kommer tilbage til den tankstation der nu var billigst.


4. Jeg er også begyndt at føle en form for medfølelse for alle de store olieselskaber, fordi jeg ikke har brug for deres produkter mere.


5. Jeg savner også de super fede toiletforhold der er på tankstationerne.


6. Jeg er også blevet nødsaget til at smide vores gamle kogebog om kølerhjelms madlavning ud, da vores spejlæg gang på gang har været rå, når vi selv har været klar til at spise.


7. Jeg er heller ikke sikker på at jeg vil syntes Hollywood film er fede mere. Hvordan skal de forklare de store eksplosioner der normalt er i biluhelds scenerne, hvis vi alle sammen kører rundt i elbiler.


8. Konen vil heller ikke lade mig høre lige så højt musik i bilen mere. Før i tiden måtte man gerne skrue op for radioen indtil motorstøjen blev overdøvet.


9. Det er også blevet nærmest umuligt at få den op på to hjul i svingene, da tyngdepunktet ligger så fandens lavt.


10. Jeg havde også forventet at vi kunne spare penge ved at købe en elbil, men der tog jeg også fejl, konen kan faktisk slæbe mere med hjem fra IKEA nu, end med vores tidligere bil.


11. Efter vi har fået elbilen skal vi også fjerne endnu mere ukrudt, da den desværre ikke drypper den nødvendige olie som skal til for at holde ukrudten i skak i vores indkørsel.


12. Vi får heller aldrig besøg mere, da vi hele tiden leder efter en undskyldning for at køre en tur, så vi ender altid ude hos andre.


13. Forsikringen på bilen er heller ikke blevet så billig som vi troede, for nu kører vi mange flere kilometre end vi gjorde tidligere.


14. Det ellers så omsorgsfulde venskab man plejer at få med sin bil, må man nu desværre undvære, da man aldrig får afsat sig tid til at stå og holde den i hånden nede på tanken mere. Nu skal bilen bare stå og passe sig selv mens den lader.


15. Man kommer til at savne duften af diesel i sine hænder, som stadig ynder at blive hængende selv efter at man har vasket hænder.


16. Nu skal man også huske altid at have jakke med når man vil ud og køre, da elbilen, selv her om sommeren, kan afkøle kabinen inden man skal afsted.



Og som i kan læse, har de første 6 måneder med elbil - med inspiration fra Amy L og hendes blog - været næsten ulidelige, men lad os nu se hvad de næste 6 måneder vil bringe. :-)


Her er en lille tilføjelse 17. Vinduesskraber er ikke inkluderet :-)







Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

mandag den 1. juli 2013

For godt til at være sandt (fortsat)

Som en fortsættelse til mit indlæg for godt til at være sandt, så har vi nu været i Kattegatcentret i Grenaa. Vi kunne jo ikke lade det tynge vores skuldre at DR siger at vi ikke kan komme op og besøge Kattegatcentret uden at løbe tør på vejen hjem.

Thomas Buch-Andersen fra DR ved Kattegatcentret - Foto: Danmarks Radio 
Men vi har desværre ikke kørt samme tur som Thomas Buch-Andersen gjorde, for logisk set ville det være mærkeligt hvis vi kørte helt til Randers for at køre til Grenaa, nu når vi kommer sydfra.

Men hvorfor kunne vi komme frem og tilbage nu når Thomas Buch-Andersen ikke kunne, jo det er der flere årsager til. Så her kommer lige en længere forklaring. :-)

Vi som elbilister planlægger, som nogen af jer ved, på forhånd og altid inden vi kører længere end bilens egen rækkevidde. Og derfor da vi havde fundet ud af at vi godt kunne tænke os at tage forbi Kattegatcentret, tog vi kontakt til dem og spurgte om det var muligt at betale for at låne en stikkontakt hos dem nu når vi skulle forbi. og svaret var uden tøven, "det må i gerne", og vi skulle ikke tænke på betaling til kaffekassen, den smule strøm skulle de nok betale for. Vi skulle bare give besked når vi havde valgt en dato for hvornår vi ville komme forbi, så de også kunne være lidt forberedt.

Med det i tankerne satte vi os for en dato, og sendte en mail til deres tekniske chef Michael dagen før vi tog afsted, hvor vi aftalte at jeg ville give et kald når jeg ankom. For vi skulle jo også have en "special" parkerings-tilladelse for at holde på personaleparkeringen. Hvor vi samme sted også skulle låne en stikkontakt.

Opladningen i Århus på turen derop fyldte vi kun bilen op til omkring 90 %, der var ingen grund til at vi skulle vente en time mere på at toppe den helt op, med 16 ampere langsom-laderen, nu når vi også kunne lade i Grenaa. Vi kørte derpå turen ud på næsen med normal hastighed, men stadig pænt så vi ikke brugte for mange kWh.

Lån af strøm hos Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck 
Som i kan se så var vi nødsaget til at have vores egen forlængerledning med hvis man skal lade her da parkeringen ligger omkring 10 meter fra stikkontakten. Der er bare en ting man skal vide hvis man skal lade med elbil på en forlængerledning, så skal man være sikker på at den kan klare den strøm som elbilen trækker, og her i dette tilfælde er mormorkablet på 10 ampere, og derfor skal du som minimum have en forlængerledning på 3x1,5 kvadrat. Desuden hvis du har købt en på en tromle skal den rulles HELT ud uanset længde, for at den kan klare de 10 ampere, ellers kan den blive for varm og smelte. Det er også derfor at man kan stor del af mit kabel ligge og "flyde" ved siden af cykelskuret. Jeg har dog stadig lagt det godt ind til siden så der ikke skulle være nogen der kunne komme og falde over det.

Opladning ved Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck
Ved siden af cykelskuret var der også 2 stk. Røde 32 Ampere CEE-stik, med separat elmåler, det kan jo også være det er muligt at lade der mod betaling, hvis en almindelig stikkontakt ikke er nok, men det kan man eventuelt selv spørge den tekniske chef om på Kattegatcentret, hvis det skulle komme på tale.

32 Ampere CEE stik ved Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck
Vi tog så ind og hyggede os i Kattegatcentret, i en 3 timers tid. Som jo på ingen måder er nok til at fylde bilen op, da 3 timer kun gav os omkring 7 kWh ved de 10 ampere. Men det var jo heller ikke meningen den skulle fyldes helt op, den skulle bare have lidt så man ikke får ondt i maven af nervøsitet, når man begynder at køre mod Århus igen.

Vi nåede Århus med 2 streger tilbage inden vi begyndte at fylde den op. Men da vi kun havde ladet til 90 % fra start i Århus og desuden har klatladet i Grenaa. Så er det jo svært at tyde om vi havde gjort det DR ikke kunne. Derfor har jeg lige lagt dette skema på fra dagen ligeledes:

Dette er forbruget for kørslen til Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck
Tur 1 er turen til Århus tur 2 og 3 er turen til og fra Grenaa, og som man kan se er de begge 60,6 km, det er lidt kortere end den vej Thomas Buch-Andersen valgte at køre frem og tilbage fra Randers så allerede der har vi sparet lidt energi, samtidig så har de 2 køreture tilsammen "kostet" 16,9 kWh (henholdsvis 8,3 og 8,6), og med et batteri på 24 kWh, hvoraf de 20 kWh nok er brugbare med normal hastighed, så burde vi godt kunne have kørt turen Århus-Grenaa-Århus uden at lade i Grenaa hvis vi brugt tid på at lade op til 100% inden vi kørte strækningen, men det er jo stadig kun en antagelse. Men hvorfor skulle vi vente på at få den fyldt til 100% hvis vi kan lade når vi kommer frem til vores destination, og lade alt imens man foretager sig sine gøremål. Det giver ihvertfald mindre bøvl bare at spørge pænt om man kan lade hos "destinationen" inden man starter sin rute, især hvis man har et mormorkabel.

Og med "hvis man har et mormorkabel" mener jeg at med denne tur havde DR jo sat sig på at teste hvor man kunne komme hen med brugen af CHAdeMO standerne, og så vidt jeg ved så alle de biler der har indbygget CHAdeMO stik, har ligeledes et J1772 stik, og det kan bruges af de mest almindelige mormorkabler tilgængelige. Jeg tror desuden ikke at man som elbilist i en af disse modeller af elbiler går uden om købet af mormorkablet, for det er en super god sikkerhed at have, og i mit tilfælde så fulgte mormorkablet med da vi købte bilen.

Nå men jeg ved jo at der var nogle af jer der også havde tænkt jer at besøge Kattegatcentret, og Michael Mortensen sagde at man bare kunne kontakte ham, og gerne på email, hvis der skulle være andre der havde lyst til at kigge forbi. Hans kontaktoplysninger er:


Michael Mortensen
Teknisk chef / Chief Engineer

Email: mmo@kattegatcentret
Tlf./phone: +45 8758 0530
Mobil/cell: +45 2326 0807

Færgevej 4, 8500 Grenaa, Denmark
Fax: +45 8632 7200
Web: www.kattegatcentret.dk


Tak til Michael for den gode behandling, og håber selvfølgelig der er flere der har lyst til at begive sig ud på næsen og besøge kattegatcentret med deres elbil. Vi har købt årskort så vi skal da nok forbi en gang til. :-)






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

En elbil er en almindelig bil

Her til morgen, kunne man se hvordan man kunne pakke bilen sikkert til ferien, og til dette havde TV2 Go'morgen Danmark inviteret FDM ind for at demonstrere dette. I denne anledning havde de taget en Nissan LEAF med.

Uden snak om rækkevidde og andet, blev denne elbil brugt som "almindelig bil" for hvordan man skal pakke bagagerum, og huske at lægge alt der ikke er fæstnet så langt ned mod gulvet som muligt. Med det i tankerne, så blev den vist frem som en bil med god plads, og fin bil til ferien, uden alle de andre forhold taget i betragtning. Det vil sige en bil man godt kan tage på ferie i Danmark i :-)

Igen jeg syntes det var rart at se at FDM tager en elbil med til et indslag der faktisk omhandler noget andet. Så føler man som seer heller ikke man bliver tvunget til at skulle kunne lide elbilen, men at man bare får info'en om den.


Hvis i har TV2 PLAY så kan i se indslaget her:

http://play.tv2.dk/tv/nyheder-debat/go-morgen-danmark/1-juli-2013-5-69723/






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck