tirsdag den 27. august 2013

Renault ZOE - Anmeldelse (fortsat)

I anledning af at vi var nede og kigge lidt på den lille Twizy fik vi lige lov at prøvekøre Renault ZOE en ekstra gang - vi har jo prøvet den tidligere - men min kone ville jo også gerne, køre en lidt længere tur i den. Og en hurtig konklusion må jo være at det er stadig godt kunne være en lækker nummer to bil for os. Men der skal dog regnes på økonomien inden det skal kunne lade sig gøre.


Under køreturen fik vi da lige kigget lidt nærmere på bilen, noget af det jeg selv tidligere havde bemærket, fik min kone også lige kommenteret, dørene virker noget hule og plastikagtige, men yderligere sagde hun, hvorfor skal de være så tunge at åbne og lukke. Og ja de er faktisk noget tunge at arbejde med.



Hun bemærkede også at der følger et askebæger med, et askebæger til en anti-oser bil, ja men der er jo nogen der ikke holde sig fra cigaretterne.

Sidst havde jeg også bemærket at der var fodgængerlyd integreret i bilen, hvor jeg så senere havde læst at det skulle være muligt at slå fra. For jeg er faktisk ikke tilfreds med at man skal kunne høre lyden inde i kabinen. Sammen med det "sjove" mønster i loftet, kommer bilen bare til at virke lidt futuristisk, eller som en konceptbil, men det er nok også det nogle folk er interesseret i.


Men dette betyder jo ikke at vi ikke er tilfredse med bilen, enhver anden der har prøvet den ved jo hvor lækker den er at køre i, og hvor godt et optræk den har selv i øko-mode, man kan faktisk næsten ikke mærke forskel på ZOE's 65 kW motor mod LEAF'ens 80 kW. Så det er dog bare observationer i forhold til vores egen bil, og udfra hvis vi nu selv skulle eje en elbil mere som nummer to.

Ligesom Twizy har jeg kigget lidt på hvad vi f.eks. skulle give i forsikring, hvis vi som elitebilist, uden skader, skulle ned og have ZOE som bil nummer to til maksimalt 10.000 km om året. Med en selvrisiko på 2.000 kr. kan vi få en ZOE forsikret for 3.470 kr. om året inklusiv kasko.

Det eneste jeg kan sige herfra er tag ud og prøv den hos din nærmeste forhandler. Det er en oplevelse værd :-)

Læs gerne min tidligere anmeldelse af ZOE her






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

2 kommentarer:

  1. Så er vi da vist ude i detaljerne Kasper! Det med dørene har jeg ikke bemærket. Nu deler ZOE jo komponenter med Clio så derfor "askebægeret" som jo kan bruges til andet end røg. ZE voice er for mig en sjov detalje som ikke generer, tværtimod. ZOE går som varmt brød, så det glæder en ZOE ejer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved godt det er i de små detaljer, og vi skal heller ikke diskutere om ZOE skal betegnes som en god eller som en bedre bil. Men derved mener jeg stadig at det er synd, at man skal "tvinges" til at have lyd i kabinen, bare fordi der er nogle fodgængere (næsten ingen) der ikke kan finde ud af at se sig for. Hvor jeg jo mener det er en del af den fede oplevelse at kunne køre med ro i kabinen.
      Men jeg (man) kan selvfølgelig også bare tænde for radioen så vil man heller ikke lægge mærke til ZOE Voice.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet